Ett unikt jobb på Sveriges äldsta och enda seglande råseglare.
För tillfället håller han på att ”klä rårna”. Sätter fast beslag och drar vajrar på de nytillverkade tvärstag mot masten som Wetseras segel hänger på. För Wetsera är minsann inte någon snedseglare vilken som helst utan ett tvåmastat segelfartyg med råsegel på den främre masten. Råsegel är till formen rektangulära till skillnad från de vanliga sneda segel vi annars är vana att se.
– Vi är garanterat de enda som håller på med det här i Sverige just nu, säger Magnus Lagerkvist under tiden som han väntar på att borrmaskinen ska ladda.
Föreningen Wetseras vänner skattar sig lycklig som har fått tillgång till hans hjälp. Sedan slutet av januari finns han här på heltid med hjälp av pengar från Upplandsbygd Leader.
Med sig i bagaget har han erfarenhet både från ett år som arbetsledare på Ostindiefararen Götheborg och en längre tid på Briggen Gerda.
– Det är väldigt få som lever som har den här kunskapen. Nu gäller det bara att skapa förutsättningar så att han kan jobba vidare, säger föreningens ordförande Björn Björebäck.
Magnus Lagerkvist själv är blygsamt lagd men även han kan konstatera att det är ont om jämnåriga kolleger. Läromästarna har varit i 75-80- och 60-årsåldern.
– Jag har lärt mig av en riggare i Falkenberg och en i Stockholm. Att vara riggare var ett eget yrke förr, speciellt på varven. Då hade man minst 15 stycken som gjorde bara riggen. Alla var specialiserade på sin grej.
Det här är ett av de första jobb som utförs på Wetsera sedan hon seglades från Östhammar till Öregrund för ganska precis ett år sedan. Efter att ha funnits på plats i Öregrunds hamn i somras tog föreningen henne till Grepen Marin för att påbörja renoveringen.
– Riggen var så dålig att den riskerade att ramla ner och skada besökare. Så det var viktigt att få det här gjort för att kunna visa upp henne, säger Björn Björebäck.
Lagom till den svenska nationaldagen ska Wetsera förhoppningsvis vara på plats i Öregrunds hamn igen, färdigriggad med fem nya rår, cirka två och en halv till tre kilometer rep på sin rätta plats och reparerade master.
– Hade man bara alla block skulle det gå att segla henne direkt redan då men det finns andra problem som gör att det inte är möjligt, säger Magnus Lagerkvist.
Ett sådant är skrovet som blir nästa projekt kommande vinter.
– Den yttre bordläggningen är så dålig att vi inte törs vara ute när det går sjö ännu. Men nu har vi sågat till 20 ton ek till tvåtumsplank som ligger här och väntar, berättar Björn Björebäck.
Han och Wetseras övriga vänner planerar också för kalas i sommar. Under Badortsdagarna 12–14 augusti ska det firas att den gamla skutan fyller 120 år just i år. Men målet hägrar först fyra–fem år framåt i tiden. Då hoppas entusiasterna i föreningen att Wetsera ska gå för råsegel igen.
– När man får se de här skutorna segla igen, då lever det. En båt är rätt död utan segel och rigg uppe, säger Magnus Lagerkvist.