Ångbåtens guldålder skildras

Ångbåtstrafiken i Roslagsstaden Östhammar från det förra sekelskiftet är ett stycke dold skärgårdshistoria. Nu lyfter Frösåkers hembygdsförening fram detta glömda kulturarv i den ny skriften Tre Östhammarsbåtar.

Skriver historia. Karl-Fredrik Ingemarsson (tv) och Tommy Sjölander på den gamla ångbåtsbryggan i Östhammar.

Skriver historia. Karl-Fredrik Ingemarsson (tv) och Tommy Sjölander på den gamla ångbåtsbryggan i Östhammar.

Foto: Christer Bergström

Östhammar2015-04-09 14:38

Svart rök ur koleldade ångfartyg, kanske doften av ångbåtsbiff, passagerare och gods, ja, det var troligen vanliga sinnesintryck på ångbåtsbryggan i Östhammar vid tiden kring det förra sekelskiftet. Handlaren Matthias Lundquist (1850-...) - Östhammars storredare - satsade på ett eget rederi för Östhammar; Ångfartygs AB Östhammar.

Matthias Lundqvist lär ha varit huvudredare för en flotta på omkring tjugo segelfartyg. De flesta av dessa fartyg gick aldrig till Östhammar, men fyra flytande skönheter hade staden som hemmahamn.

Sträckan Östhammar-Stockholm blev en av skärgårdens långrutter. S/s Östhammar gjorde två turer i veckan och resan tog tolv timmar. Senare sattes det också in en nattförbindelse och den tog hela 17 timmar.

Matthias Lundquist ledde sin redarrörelse från den gamla garvaregården vid torget i Östhammar.

– Det första fartyget Matthias Lundqvist köpte var s/s Östhammar, just det fartyget är inte beskrivet i skriften. Men de ångbåtar vi berättar om är s/s Östhammar 1, s/s Östhammar 2 och s/s Nya Östhammar. När Östhammar 1 anlöpte hemmahamnen i juli år 1900 mottags hon med salut och en mängd åskådare, säger Karl-Fredrik Ingemarsson, ordförande i Frösåkers hembygdsförening.

Karl-Fredrik Ingemarsson har många intressen i vilka han gör djupdykningar i. Antikt är ett. Och det som ledde fram till att skriften Tre Östhammarsbåtar förverkligades var en antikmässa.

– På antikmässan träffade jag J Roger Toll som gjort sig ett namn för att skriva om sjöfartshistoria. Jag känner till hans kunskaper, han har ägnat mycket tid åt att forska om Roslagens sjöfartshistoria och skrivit otroligt många artiklar i ämnet. Jag tog bara kontakt med honom för att höra vad han kände till om min sjöfartssläkt, säger Karl-Fredrik och fortsätter:

– Roger berättade att han jobbar med en bok om storredaren och handlaren Matthias Lundqvist och att han hade material om Östhammarsbåtarna - som han generöst överlämnade åt hembygdsföreningen.

All text i skriften är alltså skriven av J Roger Toll. Bildmaterialet och andra illustrationer har främst tagits fram av hembygdsforskaren Torbjörn Forsman i Östhammar.

Tidsperioden för ångbåtstrafiken i Östhammar sträcker sig från 1880 till 1920.

– Matthias Lundqvist hade flera syften med rederiet. Ett var affärsmässigt. Rederibranschen var lönsam. Men sedan såg han ett värde i att få hit fler badgäster. Man kan tänka sig att det vid förra sekelskiftet var folk med tjocka plånböcker, societet, som hade råd att åka med ångbåtarna. I Östhammar, liksom exempelvis Norrtälje och Furusund fanns badanläggningar. Orterna fungerade som kurorter och var verkligen ett sommarparadis för storstadsborna. Östhammar var ett populärt besöksmål med badanstalt, societetshus, sommarpensionat, både varm- och kallbadhus, säger Karl-Fredrik Igemarsson.

Ångbåtarna tog både passagerare och gods. För varor var basen salt, oljor, fotogen, fisk - särskilt strömming, tyger och kryddor.

Nu står Karl-Fredrik Ingemarsson med föreningens sekreterare Tommy Sjölander på den gamla ångbåtsbryggan i Östhammar. Nu för tiden kan inga ångbåtar anlöpa bryggan, vattendjupet på 2,5 meter räcker inte. En halv meter till skulle behövas.

– Så småningom när Ångfartygs AB Östhammar upplöstes som rederi såldes Östhammarsbåtarna till Waxholmsbolaget i mitten på 1920-talet. När ångbåtarna senare tjänat ut som passagerar- och godsfartyg byggdes de om till pråmar. Sedan väntade skrotningsdöden, säger Tommy Sjölander och blickar ut över Östhammarsfjärden där ångbåtarna en gång seglade in och ut.

Båda känner en inre tillfredsställelse med att skriften tagits fram.

– Vi tror inte att så många känner till den här ångbåtstrafiken, ja, äldre människor förstås. Därför känns det fint att kunna uppmärksamma företeelsen på det här sättet, väcka intresse och bevara kunskaperna, tycker Karl-Fredrik Ingemarsson.

S/s Östhammar heter i dag m/s Enköping och k-märktes 2011. Det är det enda fartyget av de fyra som bevarats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!