Alunda fortfarande utan telefon

Det fasta telefonnätet slutade fungera för många i Alunda centrum redan på lördagseftermiddagen. Men det är först nu, nästan en vecka senare, som felet åtgärdas.

Telefonavbrott i Alunda. Kerstin Nyvall berättar om alla deras problem på apoteket

Telefonavbrott i Alunda. Kerstin Nyvall berättar om alla deras problem på apoteket

Foto: Rolf Hamilton

Östhammar2010-03-25 18:22
Kerstin Nyvall, som är chef på apoteket i Alunda, berättar att deras fasta telefoner slutade fungera vid 18-tiden på lördagen. Enligt henne har boende och butiker längs centrumvägen i Alunda drabbats.
- Det är ett stort problem får många av oss i Alunda centrum. Vi på apoteket kan inte ta emot recept från läkare via fax eller telefon och vi har fått sätta in ett nytt larm som går via mobilnätet. På banken har de tvingats ta in väktare eftersom deras larm inte heller fungerar utan en telefonanslutning, säger Kerstin Nyvall.

Enligt Kerstin Nyvall har Telia inte gett något besked till de drabbade om vad som varit fel eller när problemet ska åtgärdas. Problemet har inte kommit upp på Telias lista med driftstörningar och utlovade reparationer har uteblivit.
- Jag tycker att vi nästan har blivit nonchalerade av Telia. För många av oss som har butiker och företag kan det betyda en hel del i förlorad vinst när våra kunder inte kan nå oss och när kortterminaler inte fungerar, säger Kerstin Nyvall.
Hans G. Larsson, på Telias driftavdelning, säger att felet inte ligger hos Telia utan hos Skanova, ett av Telias dotterbolag. Det är Skanova som äger telefonledningarna i Alunda och som har ansvar för att reparera dem.

- Det absolut vanligaste källan till fel är att en kabel grävts av och det verkar vara vad som har hänt i det här fallet. Men eftersom det fortfarande är tjäle i marken kan det ta tid att gräva upp den, säger Hans G. Larsson.
Skanovas informatör Lena Rosell berättar att man har börjat arbetet med att reparera felet och att det ska vara färdigt till kl 18 på fredagen. Enligt henne är det just tjälen som gjort att arbetet tagit längre tid än väntat.
- Marken där kabeln ligger måste först tinas upp så att det går att gräva i den. Det tar tid och eftersom det också smälter snön betyder det att stora mängder vatten kommer ner i det grävda hålet. Arbetet tar helt enkelt längre tid och är svårare den här tiden på året, säger Lena Rosell.

Men ska det verkligen ta en hel vecka att åtgärda ett sånt här fel?
- Vi fick in en felanmälan från Telia på tisdagen. Jag vet inte när de tog emot klagomålet. Eftersom vi inte har någon automatisk bevakning på den här typen kablar är vi beroende av att någon felanmäler problemet. Efter det försöker vi åtgärda det så fort vi kan, säger Lena Rosell.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!