Allt fler fartyg till Hargs hamn

Trafiken i Hargs hamn har ökat markant under 2002.— Det här har varit det bästa året sedan tiden med FinnLink, säger Håkan Nilsson, vd för Hargs Hamn AB. Bakom ökningen står en breddad verksamhet med många produkter som transporteras.

Östhammar2003-01-10 00:01
— Vi har lyckats i vår strategi att bredda verksamheten och vi står oss väl i konkurrensen med andra hamnar, säger Håkan Nilsson, vd på Hargs Hamn.
Under 2002 gjordes 185 anlöp till hamnen, vilket är det största antalet hittills sedan FinnLink lade ner sin verksamhet 1997. Den tidigare toppnoteringen var 152 anlöp år 2000. Under 2001 minskade sedan antalet för att nu alltså ha ökat kraftigt.
— Det finns ett stort behov av en bulkhamn med bra kommunikationer nära Stockholm och Mälardalen. Vi är en sådan hamn, säger Håkan Nilsson.

Dålig trend vände
Efter FinnLinks avhopp gick Hargs Hamn under ett par år med miljonförluster. 1999 övervägde ägaren Östhammars kommun Hargs Hamn att helt upphöra med hamnverksamheten. Men i stället vände trenden och år 2000 gjorde företaget ett mindre plus. Föra årets ekonomiska resultat är ännu inte uträknat, men det ser ljust ut eftersom trafiken ökat.
En stor del av de produkter som transporteras är olika fasta bränslen som flis, ved, torvbriketter och pellets. Men även transporter av tillexempel salt och skrot har ökat. Och inför 2003 hoppas Håkan Nilsson att utvecklingen ska hålla i sig.
— Vi kommer att investera i nya markytor och jobba på som i fjol. Vi vet också att det finns fina utvecklingsmöjligheter vad gäller till exempel ro-rotrafik.
Ökningen av trafiken gynnar också de entreprenörer som arbetar i hamnen som maskinförare, agenter, mäklare, och hamnpersonal.
— Sysselsättningsgraden ökar givetvis när trafiken ökar. Och de flesta entreprenörer kommer från närområdet, så det här är bra för regionen, säger Håkan Nilsson.

Miljödomstolen tar ställning till nya planer
Den 12 februari ska huvudförhandling hållas med Miljödomstolen som ska ta ställning till Hargs Hamns tillståndsansökan för förändrade verksamheter i hamnen. Som UNT har berättat tidigare finns planer på att bygga en ny kaj, att fördjupa farleden, samt att ha ett mellanlager av visst miljöfarligt avfall i hamnen.
— Arbetet med den processen har rullat på bra. Vi har goda förhoppningar. Och vi kommer att komma med en del nyheter om planer och framtidsbeslut framöver, men det vill jag inte föregripa, säger en förhoppningsfull Håkan Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!