Paret Lindberg har länge levt med en oro att bli av med huset, som de hyr av ett dödsbo. Kronofogden har tidigare beslutat att huset skulle säljas eftersom ägaren – som avlidit för fyra år sedan – hade obetalda skulder. Men så har ännu inte skett av olika skäl.
I höstas fick Erling och Birgit Lindberg besök av en försäljare från en byggfirma med säte i Mellansverige. Han erbjöd dem pris på takbyte, och lån kunde paret få efter kreditprövning hos en bank som firman samarbetar med. Avtal skrevs. Men paret ångrade sig snart när de insåg att takbytet inte skulle förändra deras situation gentemot kronofogden.
– Det var ingen mening att lägga om taket om vi ändå skulle åka ut ur huset, säger Erling Lindberg som försökte stoppa affären.
Byggfirman hävdade å sin sida att det gått mer än två veckor och att materialet till taket redan var beställt. Månadsräkningar på 2 500 kronor samt påminnelser började komma från banken. Makarna Lindberg fick också besök av byggjobbare från firman.
– De blev otrevliga när jag sa att vi inte ville ha något takbyte.
Hur ser du på ditt ansvar, du hade ju skrivit på avtal?
– Det är klart att man har ett ansvar. Men vi var pressade av situationen med kronofogden och det var lätt att lura mig. Det hade dessutom inte gått två veckor.
Någon takleverans skedde aldrig. Men räkningar kom ändå. Efter att Erling Lindberg kontaktat Östhammars konsumentrådgivare förändrades situationen och banken drog nyligen tillbaka betalningsansvaret.
– Det har varit ett helvete. Man ska akta sig för att skriva på när det kommer sådana här försäljare. Det är lurendrejeri alltihop, säger Erling Lindberg.
UNT har varit i kontakt med arbetsledare på firman:
– Kunden ångrade sig långt efter att det gått 14 dagar, men vi godkände det i alla fall eftersom vi inte vill att någon ska känna sig tvungen att köpa.
Han känner sig lurad av er säljare, både om kostnad och rotavdrag. Hur ser du på det?
– Eftersom det inte skett någon affär är det ingen som har blivit lurad. Dessutom var det kunden som sagt att han var ägare till huset.
Säljaren som varit i Norrskedika ska ha fått sparken, men orsaken vill arbetsledaren inte gå in på.
– Det är personligt. Men det säger sig själv att får man sparken så har man misskött sig.
Östhammars konsumentrådgivare May Strandberg ser ärendet som ett varnande exempel.
– Tack vare ångerrätten som är lagstadgad kunde det här stoppas. Men det har varit en vånda för de här personerna, och ett utdraget ärende som varit otroligt felaktigt hanterat både av byggföretaget och kreditgivaren som beviljat lånet.