Tufft år för majblommeförsäljning

I år har en digital majblomma fått ersätta den traditionella nålen. I Östervåla hoppades majblommeföreningen på en fysisk försäljning till hösten. Nu är den också inställd.

Inga barn med majblommeväskor har synts till utanför mataffärerna i vår. I stället har årets blomma sålts digitalt.

Inga barn med majblommeväskor har synts till utanför mataffärerna i vår. I stället har årets blomma sålts digitalt.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Östervåla2020-05-15 15:00

Sedan mitten av april pågår insamlingar på nätet för att stötta Majblommans arbete mot barnfattigdom. Någon fysisk blomma kommer inte att säljas i år. Osäkerheten kring läget framöver gör att Majblomman valt att inte heller i höst sälja några blommor på stan, som från början var tanken. Det nya beslutet omkullkastade planerna för lokalföreningen i Östervåla, som hade valt att avstå den digitala insamlingen.

– Vi är ett gäng äldre damer i föreningen och kände inte att vi mäktade med det digitala, utan satsade på hösten. Nu har vi fått tänka om och startade en insamling på nätet i dag, säger ordförande Maria Wannmyr.

Avgörande för deras del var att en större del av inkomsten från försäljningen nu går direkt tillbaka till respektive lokalförening, så att de i sin tur kan stötta barn och familjer lokalt.

– Det är tufft för många och vi tror att behoven kommer att bli större nu när många familjer har minskade inkomster. Vi får ansökningar om alltifrån kläder till fotbollsskola, säger Maria Wannmyr.

I dagsläget har den digitala försäljningen av majblommor dragit in 7 miljoner kronor i år, jämfört med de 67 miljoner kronor som samlades in i fjol. För Knivsta scoutkår går dock årets insamling över förväntan.

– Vi är uppe i 8 770 kronor nu, vilket är ett bättre resultat än vad jag hade vågat hoppas på. Vi har glada att kunna stötta, säger ordförande Håkan Rehn.

Den digitala majblomman säljs månaden ut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!