I början av september slutade uppkopplingen via kopparnätet att fungera för flera av Telias kunder i Österundaområdet.
Anledningen var ett kabelbrott, en ledning i marken hade grävts av. Men att åtgärda felet visade sig vara komplicerat.
– Tyvärr är vissa av felen i det gamla kopparnätet väldigt komplexa att åtgärda och just i det här området har man haft mycket fel, säger Irene Krohn, presschef vid Telia.
Speciellt under sommarhalvåret är problemen med avgrävda kablar stort och även väta och åska kan påverka ledningsnätet i marken.
Enligt den första driftsinformationen skulle felet vara åtgärdat 12 september men nu har det ändrats till 7 december.
– Det är en preliminär uppskattning och förhoppningsvis blir det klart tidigare. Vi erbjuder alltid en överkoppling till mobilnätet under tiden så man kan ringa som vanligt, säger Irene Krohn.
En boende i området som EP varit i kontakt med uppger att han mejlat till Telia flera gånger för att få besked men inte fått något svar.
– Det måste ha blivit någon miss och jag beklagar det verkligen. Kontaktar man oss via kundtjänst, telefon, chatt eller mail, så ska man få svar, säger Irene Krohn.
Vid flera orter kring Enköping kommer kopparnätet att släckas ned helt vid årsskiftet. Österunda är dock inte ett av dessa.
– Vi jobbar med att flytta över kunder till ny, modernare teknik. Vissa delar av kopparnätet är i fint skick medan andra delar har 60-70 år på nacken och är sårbara. Vi stänger kopparnätet etappvis och planerar ett halvår i taget för vilka områden som ska bytas ut, säger Irene Krohn.