Säsongen för sommardäck redan i full gång

Än har inte kunderna börjat strömma till, men säsongen för sommardäck är ändå i full gång på Österby Däck & Allservice i Österbybruk.

Däckhotell. Sören Olsson driver Österby Däck & Allservice i Österbybruk. I däckhotellet har han omkring 1600 däck och nu stundar högsäsong för byte till sommardäck.

Däckhotell. Sören Olsson driver Österby Däck & Allservice i Österbybruk. I däckhotellet har han omkring 1600 däck och nu stundar högsäsong för byte till sommardäck.

Foto: Ingela Söderman

Österbybruk2017-03-15 10:00

När Sören Olsson tog över Österby Däck & Allservice (i dagligt tal Österby Däck) för lite drygt trettio år sedan var det en ren däckverkstad och han drev den vidare som sådan i något år, innan han lade till bilservice i verksamheten.

– De första tio åren arbetade jag här ensam, men nu är vi sex helårsanställda och under högsäsong tar vi in två extraanställda, säger han.

Högsäsongerna; det är under våren och hösten när däck ska skiftas från vinter- till sommardäck och vice versa. Och även om kunderna ännu inte visat så stort intresse för att byta till sommardäck, arbetas det för fullt med däcken i företagets däckhotell.

– Vi går igenom alla däck och hör av oss till ägarna för att kolla om det är aktuellt att byta. Vi säger då också om vi tycker att det är dags att byta ut däcken.

När bör de bytas ut då?

– Lagen säger att mönsterdjupet måste vara 1,6 millimeter. Ett nytt sommardäck har ett mönsterdjup på omkring åtta millimeter och en tumregel är att om det bara är tre millimeter kvar är det inget att börja säsongen med, säger Sören Olsson och fortsätter:

– Man brukar kunna köra ungefär 3000 mil på ett däck, men det är många faktorer som spelar in när det gäller slitage. Hjulinställningen, bilens tyngd och förarens körsätt är några.

Däckhotell har Österby Däck haft i ungefär tio år och de senaste tre-fyra åren har intresset ökat markant. Nu förvaras däck till nära nog 400 fordon här och av dessa tillhör omkring 60 procent företag.

Enligt Sören Olsson är anledningarna till att allt fler väljer att förvara sina däck på däckhotell flera. Bekvämlighet är en, dåligt med plats för förvaring i hemmet är en annan och risken att bli bestulen på däcken en tredje.

– Dessutom är det många som kör runt i SUV:ar idag och de har så stor dimension på däcken att de både är tunga och svåra att packa in i bilen på ett bra sätt.

Österby Däcks kunder kommer mestadels från närområdet och fastän Österbybruk inte är så stort finns här ytterligare ett par bilverkstäder med däckhotell.

Att de skulle vara konkurrenter tillbakavisar dock Sören Olsson. Han ser i stället de andra som kolleger och det är inte ovanligt att de besöker varandra för att fråga om hjälp med ett problem eller för att låna verktyg.

– Vi är nischade på lite olika saker också eftersom de andra även har försäljning av bilar. Vår stora grej, förutom bilservice, är att vi byter däck på allt från skottkärror till lastmaskiner.

Under däckbytarveckorna kan så många som 80 bilar få däcken skiftade på en dag hos Österby Däck och Sören Olsson beskriver tiden innan den 16 april – då man inte längre får köra med dubbdäck – som ganska kaotisk.

I ett försök att sprida ut arbetsbelastningen något ska företaget därför testa att boka in merparten av kunderna i vår, i stället för som tidigare enbart ha haft drop in.

– Vi får se hur det går, men det är värt ett försök i alla fall, säger Sören Olsson.

Vad säger lagen?

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute. Med vinterväglag menas att det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Även vägrenen räknas till vägbanan.

Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april samt utanför denna tidsperiod om det är eller befaras bli vinterväglag. Odubbade friktionsdäck får användas året runt.

Källa: Polisen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!