Österbyskolan i Österbybruk har tillsammans med Frösåkersskolan i Östhammar valts ut för pilotåret inom ett treårigt projekt som heter #jagmed.
Nästa läsår involveras även Vallonskolan i Gimo och Olandsskolan i Alunda och målet med projektet är att få fler elever att komma till skolan och närvara vid lektionerna.
– Vi ser ett tydligt samband mellan närvaron och skolresultaten. Mycket av arbetet i skolan går ut på att öva och för att kunna göra det måste du som elev vara på plats, säger Annika Kindvall, rektor på Österbyskolan, och fortsätter:
– Det är också därför vi numera beviljar ledigheter i allt mindre utsträckning.
Förra läsåret var det ungefär tio procent av eleverna i Östhammars kommun som hade mer än tjugo procents frånvaro, i statistiken kallad ”hög frånvaro”, och det är för att öka dessa elevers närvaro som projektet har startats.
Lennart Svanström är projektledare och han berättar att arbetet inledningsvis fokuserats på utvalda elever som har en hög frånvaro. I Österbybruk är två elever med och i Östhammar är antalet detsamma.
– Vi kommer att utöka arbetet på de här skolorna under våren och nästa år öppnar vi upp för alla högstadieskolor i kommunen.
Samuel Lindgren går i nionde klass på Österbyskolan i Österbybruk. Tillsammans med kompisen Jesper Åslund har han haft mycket hög frånvaro och efter att ha fått förfrågan om att delta sa de båda ja till att vara med i #jagmed-projektet.
Varför går du inte till skolan?
– För att den är värdelös. På lektionerna pratar de bara om värdelösa saker och värst av alla ämnen är svenska. Jag tycker om det praktiska, som träslöjd, och jag vill söka till byggprogrammet på Högbergsskolan till hösten, säger Samuel Lindgren.
Hur märker du av att du är med i projektet?
– Elevcoachen ringer varje morgon för att kolla att jag är på väg till skolan.
Själv tycker han inte att det gör så stor skillnad. Är han redan vaken hör han telefonen och svarar, men han vaknar inte av signalen och om han sover när samtalet kommer sover han lugnt vidare.
Rektor Annika Kindvall menar dock att båda deltagarnas frånvaro minskat och att de i mycket större utsträckning finns på plats i skolan, något som också syns i deras betyg.
Oftast är det Österbyskolans elevcoach Navid Varedian som ringer eleverna, men även skolans kurator Tobias Forsberg gör det ibland och han lovordar upplägget:
– Det här kan appliceras på vilken skola som helst och avgörande tror jag är att vi ringer direkt till eleverna, inte till deras föräldrar. Det är ju eleverna vi vill ha här, säger han.
I intervjuer som genomförts vittnar elever – oavsett om de har hög frånvaro eller hög närvaro – om att de upplever det viktigare hur de blir bemötta och sedda av sina lärare än att lektionerna är perfekta.
– Därför anser jag att en skola där personalen ser, lyssnar till och har förmåga att bekräfta alla i klassrummet är en förutsättning för att fler ska lyckas med sin utbildning, säger Lennart Svanström.
Att eleven känner förtroende för den person som hör av sig vid frånvaro är också viktigt. Lättast i logistiken är dessutom om det är någon som inte leder lektioner och därför är det i första hand elevcoachen eller kuratorn som ringer.
– Det är svårt att vända stora skepp och vi är fortfarande inne i en trevande fas, men de första insatserna visar på god effekt och därför är våra förhoppningar ändå höga.