Förskolebarnen lär av närmiljön

Nyfikna att få veta mer om Österbybruks historia har barnen på Ekens förskola använt sig av utomhusmiljön som klassrum. Smedjan, ånghammaren, klockstapeln och smedsbostaden är några områden som barnen lärt mer om och i vilka fantasin fått utlopp.

Historia. Svante Bergkvist, Hilding Liljeholm, Ida Ekström, Harry Sandberg, Johan Hietanen, 
Astrid Åhman och Joel Pihlajainen Svensk har blirvit mer medvetna om Österbybruks 
historia.

Historia. Svante Bergkvist, Hilding Liljeholm, Ida Ekström, Harry Sandberg, Johan Hietanen, Astrid Åhman och Joel Pihlajainen Svensk har blirvit mer medvetna om Österbybruks historia.

Foto: Christer Bergström

ÖSTERBYBRUK2015-05-20 17:00

I projektet som heter Närmiljö som lärmiljö har förskolans alla avdelningar arbetat med att leka och lära i Öster­bybruks historiska miljö.

– Barnen har verkligen varit nyfikna och vill nu ständigt veta mer om Österby­bruks historia. Även om projektpengarna är slut kommer vi att fortsätta att arbeta på det här sättet; att ta tillvara utomhusmiljön för att lära barnen deras historia, och på olika sätt använda kunskaperna i verksamheten. Framför allt är det fantasin som utvecklas, säger Monica Rydåker, förskollärare på Eken.

När vi besöker förskolan lägger konstnären Roine Jansson, som själv bor i Österbybruk, sista handen vid en väggmålning i jätteformat. I bilden beskriver han och dokumenterar barnens arbete.

– Som du ser står barnen vid dammen. När de tittar ner i vattnet speglar sig brukets historia i den klara ytan, det är vad barnen ser, säger Roine Jansson.

Monica Rydåker och hennes kollega Titti Jansson ser tydligt hur barnen blivit mer medvetna om den miljö de bor och lever i.

– Ambitionen är att uppmuntra och utveckla barnens förmågor till ett eget kulturskapande, säger Titti Jansson, och berättar att barnen exempelvis gjort små modeller i olika material om de områden de lärt mer om.

Blåsippan som arbetat med tema Robin Hood har tittat närmare på klockstapeln och gjort en modell av den. Barnen tror att broder Tuck bor där.

Vitsippan har arbetat med Smedsbostaden och ladugården på Fägatan. Bland annat har barnen skapat djur och en modell av Fägatan i kartong.

Solrosen och Humlan har besökt Orangeriet. De har fått en egen odlingsplats i trädgården.

Gullvivans och Tussilagons äldsta barn har läst boken Gruvans hemlighet av Anna-Greta Söderberg. De har besökt olika platser som det talas om i boken och slutligen skapat en teater där de dramatiserat boken.

– Barnens egen nyfikenhet och intressen för Österbybruks historia har verkligen blommat ut på konkreta sätt. Föräldrar berättar att deras femåringar ivrigt börjar berätta om den när de kommer hem för dagen, säger Monica Rydåker.

Projekt Entreprenörskap i skolan utvecklas och finansieras som en del av Mervärdesprogrammet. Det är ett avtal mellan Östhammars kommun, Oskarshamns kommun och SKB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!