Succé för operahögskolan i Giresta

En av säsongens vokala höjdpunkter i Giresta brukar besöket från Operahögskolan vara.

Tenor. En av årets operahögskolelever, som förgyllde lördagseftermiddagen, var William Davis Lind som nyligen fått Confidencen-stipendiet av Anders Wall.

Tenor. En av årets operahögskolelever, som förgyllde lördagseftermiddagen, var William Davis Lind som nyligen fått Confidencen-stipendiet av Anders Wall.

Foto: Kristian Loveborg

Örsundsbro2018-03-26 06:00

Den första elevkonserten hölls för snart 30 år sedan. Förväntningarna har alltid varit höga och har aldrig kommit på skam.

Under åren har publiken fått möta unga sångare som varit på väg ut i världen och som snart nog erövrat den och stora operascenerna. Det betyder att Giresta-publiken årligen fått en unik chans att lära känna morgondagens operastjärnor.

Den 24 mars bjöds på ännu en högstående upplevelse när elever från kandidat-linjen under ledning och ackompanjemang av mycket lyhörda Majsan Dahling underhöll i Giresta kyrka, den lilla kyrkan på landet, där musiken klingat i snart 30 år från sångare och musiker av högsta klass i Giresta Musikstiftelses regi.

Årets gnistrande stjärnkonstellation bestod av Maria Carlström, Saara Rauvala och Ebba Stahre, sopran, Emelie Thoor och Kajsa Palmée, mezzosopran, William Davis Lind, tenor, och Fredrik Essinger och Martin Lissel, baryton. De hade rik musikalisk erfarenhet bakom sig redan innan de antogs till Operahögskolan.

Deras cv vittnar om att de redan uppmärksammats med stipendier och priser som till exempel Maria Carlström från Västerås som mottagit Bayreuthstipendiet eller redan sjungit ledande roller som Saara Rauvala från Salo i Finland som hade titelrollen i Vadstena-akademiens succé uppsättning av 1700-tals operan Nina 2016.

Spännande bakgrund har tenoren William Davis Lind, Härnösand som har en rock/pop-karriär i bagaget och vars klingande tenor belönats med Anders Walls Confidencen-stipendium. Vid utdelningen fick han sjunga duett med årets Giresta-stipendiat Emma Sventelius (mezzo) som visar upp sig vid ett senare tillfälle.

Det är alltid samma nöje att ta del av operahögskole-elevernas program och fascineras av smäktande och dramatisk musik av Puccini (La Boheme) eller Mozarts (Figaros bröllop, Trollflöjten) blandat med sirlig elegans i romanser och sånger som Sibelius innerliga Den första kyssen med Saara Rauvala och den gripande Flickan kom från sitt älsklingsmöte med Maria Carlström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om