I maj förra året avled en man i 50-årsåldern efter skadorna i samband med en cykelolycka i tunneln under järnvägsspåret. Många lade ned blommor och tände ljus vid platsen efteråt. I dag finns det en viss typ av skyddsräcken där, men de går inte hela vägen och hindrar därför inte att en cyklist genar och på så sätt riskerar att åka över kanten in i betongväggen eller asfaltsbanan.
– De skyddsräcken som finns på plats är där på grund av fallhöjden, alltså för att hindra att någon ramlar ned på cykelbanan från slänten ovanför. Nu ska vi förlänga dessa räcken på båda sidor om gång- och cykelvägen så att de går hela vägen längs stödmuren, säger Anna Persson, chef för tillväxt och samhällsbyggnad, på Tierps kommun.
Tanken är alltså att hindra fler olyckor, som den i maj förra året, men många i Örbyhus undrar varför inte räckena redan kommit på plats.
– Det är tjäle i marken och räckena kommer därför inte att kunna sättas upp under vintern utan arbetet är planerat först till våren.
Hade sådana här räcken kunnat förhindra dödsolyckan?
– Det kan jag inte svara på, men det är oerhört tragiskt det som har inträffat. Det finns normer och föreskrifter om säkerhet som vi håller oss till när kommunen bygger och anlägger. Generellt sett är det väldigt svårt att kunna förutse alla risker och olyckor som kan ske, säger Anna Persson.