Amputerade benet – fick inte åka tåg: "Åt helvete"

Ulf Andersson, 80, från Örbyhus har amputerat benet och måste ha elskoter för att ta sig fram. Trots det blev han nekad att åka Mälartåget på grund av hans hjälpmedel. "Jag blev verkligen ledsen", säger han.

Trots att Ulf Andersson ringde och kollade med Mälartåg som sa att han kunde ta med scootern på tåget stoppades han ändå.

Trots att Ulf Andersson ringde och kollade med Mälartåg som sa att han kunde ta med scootern på tåget stoppades han ändå.

Foto: Niklas Weimer

Örbyhus2023-03-25 05:00

Ulf Andersson har diabetes och tvingades för ett år sedan att amputera benet. I samband med detta skadades balansnerven och han har därför väldigt svårt att förflytta sig. Därför skaffade Ulf en elskoter som han kan åka med.

– Jag är så glad över den. Den har fungerat perfekt och är väldigt stabil. Men nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag kanske måste sälja den, säger Ulf Andersson.

undefined
"En cykel är längre än min scooter och cyklar får man ta med sig på tåget. Jag tycker det är åt helvete fel", säger Ulf Andersson från Örbyhus.

Med hjälp av skotern har han kunnat ta sig till järnvägsstationen och åka med Mälartåget till främst Uppsala och Tierp. 

– Det har inte varit några problem alls utan jag har kunnat ta mig till sjukhuset och åkt och handla när jag har behövt det. Det har fungerat hur bra som helst och det är ingen som har klagat tidigare.

Men i veckan blev det plötsligt andra tongångar. När han skulle ta tåget från stationen i Örbyhus till Uppsala och Akademiska sjukhuset stoppade två tågvärdar honom. Han fick enligt dem absolut inte åka ombord med elskotern.

– Jag blev jätteförvånad. Det spelade ingen roll att jag måste ha den för att jag har amputerat benet och inte kan gå. Jag hade även ringt och kollat med Mälartåg tidigare och de sa att det var okej att ha den på tåget. Men tågvärdarna struntade i vad jag sa. De förbjöd mig att åka med.

undefined
Trots att Ulf Andersson ringde och kollade med Mälartåg som sa att han kunde ta med scootern på tåget stoppades han ändå.

Ulf Andersson berättar att tågvärdarna uppgav att elskotern inte följde Mälartågs regler.

– Hur ska jag veta det? Jag trodde allt var okej eftersom ingen sagt något annat. Jag frågade också om de hade någon skylt med reglerna på tåget. Men det fanns inte utan de hänvisade till internet. Men jag är över 80 år och har inget internet.

I stället lämnades Ulf Andersson kvar på perrongen och tåget åkte iväg.

– Det kändes åt helvete. Jag blev verkligen ledsen. Kallt var det också. Så här tycker jag inte att det får gå till.

En medresenär reagerade också och filmade händelsen. Ulf Andersson väntade sedan på nästa tåg och då var det ingen tågvärd som stoppade honom.

– Jag tycker det här är jättedumt. Nu törs jag inte ta tåget framöver utan måste ta taxi och det är mycket dyrare. På det här sättet försvårar man livet för mig och andra funktionshindrade.

undefined
På grund av sin diabetes var Ulf Andersson tvungen att amputera benet för ett år sedan ungefär.

Erik Söderberg, presstalesperson på företaget MTR där tågvärdarna jobbar, anser att personalen har gjort rätt.

– Vi har regler när det gäller vad resenärerna får ta ombord och det är inte tillåtet med en elskoter eller en sittsksoter som är längre än 120 centimeter. Efter att ha pratat med tågvärdarna som jobbade på just den här resan har jag fått veta att den aktuella resenärens fordon bröt mot våra säkerhetsföreskrifter, säger han.

undefined
Erik Söderberg, presschef på MTR, säger att tågvärdarna gjorde rätt som stoppade Ulf Andersson. "De följde bara reglerna."

Varför är inte hans skoter tillåten att ha med?

– Den kan välta och vi har ansvar för att förebygga olyckor ombord på tåget.

Men det har varit okej alla andra gånger han åkt?

– Då är det väl så och de tågvärdarna har fått en annan information och gjort en annan bedömning.

Kunde han inte få åka med ändå och veta vad som gällde till nästa gång?

– Jag törs inte uttala mig i den frågan utan jag vet bara att tågvärden gjorde bedömningen utifrån de föreskrifter vi har. 

Är det rimligt att varken han eller någon med liknande hjälpmedel kan åka med era tåg?

– Jag förstår att det är en tuff situation och ett svårt läge för de resenärerna. Samtidigt måste vi följa våra rutiner och bedömningen är att den här typen av skoter är en säkerhetsrisk.

Specialvagn för skoter

Mälartåget har plant insteg mellan plattform och tåg. Rullstolar och skotrar hänvisas till mellanvagn nummer tre, den så kallade flexvagnen, på utsidan markerad genom att den blåa dekorfärgen är bredare och mer neddragen. Totalvikten för rullstol eller sittskoter/permobil inklusive resenär får vara högst 300 kilo. Vändcirkeln får vara som mest 260 centimeter. Svängradien får inte överskrida 130 cm. Rullstol: Bredd 75 cm och längd 125 cm. Sittskoter: Bredd 70 cm och längd 120 cm.

Källa: Mälartåg

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!