Den 7 oktober blir Leufstabruk bryggeris nya öl tillgänglig för den breda allmänheten. Ölen ingår i en satsning som organisationen Sveriges beroende bryggerier gör. Organisationen består av 160 småskaliga hantverksbryggerier i Sverige.
I den satsning som gjorts kommer ett knappt 40-tal av bryggerierna att brygga egna specialöl som kommer att säljas med en gemensam etikett.
– Det här är ett sätt för oss att synas och visa att vi finns. Ölen kommer att finnas på både Systembolaget och restauranger runt om i landet, säger Håkan Lindberg, bryggare och delägare av Leufstabruks bryggeri.
Bryggeriet i Lövstabruk har bryggt 1 000 liter av en belgisk saison som har kryddig smak samt inslag av bland annat aprikos och banan.
– Den här ölen kommer vi med största sannolikhet att göra vid ett tillfälle – så det är en "once in a lifetime-grej". När ölen är slut så är den slut, förklarar Håkan Lindberg.
Varför gör ni detta just nu?
– Det är ett tufft läge för många av oss mindre oberoende bryggerier. Det handlar om knappa marginaler och det är svårt att få verksamheten att gå runt. I vårt fall håller vi på att bygga upp en verksamhet och vi har inga möjligheter att ta ut någon lön för det jobb vi lägger ned, säger Håkan Lindberg och fortsätter:
– Vi hoppas att detta ska lyfta våra verksamheter så att vi kan fortsätta vara ett alternativ till de stora bryggerierna i landet.