Signerat Maria Ripenberg

Bortsett från att min matsäck tog slut alldeles för tidigt fanns inget att klaga på. Jag var ung och sov gott på den smala britsen i ”couchetten”, under den grå yllefilten med SNCF:s logga, och med fem medresenärer i samma kupé. Rälsens skarvar vaggade oss, och ibland förnams en visselpipa vid någon främmande station. Om morgonen skymtade vi snart Mont Martre med Sacré Coeur, som en hägring...

Så, i åminnelse av att timmarna på tåget faktiskt var en väsentlig del av resan, och med tanke på flygets allt värre utsläpp, fick jag för mig att ta tåget till Rom i höst. Tänk vad mycket mer jag får se. Hur många människor jag kan möta. Så många böcker jag hinner läsa.

Fler verkar tänka som jag. Facebook-gruppen ”Tågsemester”, startad 2014, har plötsligt fått 70 000 medlemmar. Grundaren Susanna Elfors och kollegan Andreas Sidkvist startade nyligen Tågsemester.nu, och i slutet av mars arrangerar de en tågresemässa.

Den stora haken tycks genomgående vara: hur i hela friden bokar man biljett?

Ett par klick bort på datorn finns flygresor från 500 kronor, tur och retur, direkt. Enkelt, billigt, och klart i dag. SJ släpper höstens biljetter först i maj. Trafikverkets utför banarbeten på sommaren, och SJ är beroende av deras information.

Boka utlandsresor via SJ har inte gått sedan 2014, då servicen lades ned på grund av låg efterfrågan och höga kostnader: personalen gjorde i snitt nio telefonsamtal per resa, en kostnad som låg på SJ. Sedan lades också biljettkontoren ned. Biljettköpen digitaliserades.

Utlandsresor med tåg har alltså blivit ett svårplanerat läggpussel. Det går säkert lära sig det, men tröskeln är hög för den orutinerade att börja skarva ihop europeiska järnvägsbitar och bolag. SJ hänvisar till tre återförsäljare av tågbiljetter i Europa. Men det verkar ändå som om jag själv måste vara väl insatt i järnvägsdjungeln. Och den där billiga flybiljetten är ju bara två klick bort...

Men kanske ser vi ljuset i tågtunneln! Jag ringer till Stephan Ray på SJ:s pressjour, som avslöjar att sj.se redan före sommaren siktar på att presentera en digital lösning för att boka tågresor utomlands! Bara fem år efter att efterfrågan gick i botten ropar svenskarna efter tågresor. Även om de flesta nog helst skulle vilja prata med en levande biljettförsäljare över disk, är en digital tjänst ett stort framsteg. Tänk om jag kan boka Uppsala–Rom utan en ångest som för stunden känns värre än den mer lågintensivt molande klimatångesten. Fast, innan vi vet hur bra den nya lösningen är det väl säkrast – och garanterat billigast – att satsa på flyget ändå?

Visst är det bekvämt med kortsiktiga mål och rationell mening. Men, nu finns ju också en annan aspekt …

Att det är vägen, som är mödan värd.