Ett av de företag som har lyckats är Yepstr, som nyligen etablerade sig i Uppsala. Affärsidén är mycket enkel, men med hjälp av en app har tjänsten blivit populär både bland vuxna som får hjälp och bland ungdomar som får jobb.

Kortfattat handlar det om att förmedla tillfälliga jobb som exempelvis barnpassning, IT-support, servering på fester, läxhjälp, trädgårdsarbete eller målning. Uppdragen bokas och betalas i en mobilapp.

– En skillnad mot förr då man satte upp lappar på närmaste matbutiks anslagstavla är att det nu går smidigare att hitta den som passar för att exempelvis ta hand om barn, samtidigt som ungdomarna kan välja de jobb som de passar bäst för, säger Sofie von Krusenstierna som är community manager på Yepstr och den som har daglig kontakt med bland andra användarna i Uppsala.

Affärsidén går ut på att ge stressade föräldrar eller villaägare uppbackning i “vardagspusslet” samtidigt som användarna ger en ungdom ett första jobb och chans att bygga upp sitt CV. Systemet är uppbyggt lite som ett spel där ungdomarna kan gå upp i nivå (level) utifrån hur mycket de jobbat. De får också recensioner från användarna som dokumenteras och registreras i ungdomarnas digitala CV. Allteftersom en Yep (Young entrepreneur) skapar sig arbetslivserfarenhet och går upp i level så har denne möjlighet att begära en högre lön.

– Genom appen kan arbetet också bli lite tryggare än om man på egen hand gör upp om ett jobb. Vi lägger på åtta procent på lönen vilket även täcker olycksfall-, egendom- och ansvarsförsäkring. Om ungdomen exempelvis skulle skada sig eller råka repa hushållets bil så täcker försäkringen detta. Vi tar även ut en startavgift på 30 kronor av de vuxna användarna, säger Sofie von Krusenstierna som även sitter i företagsledningen.

Att lönen överförs automatiskt när ett jobb är genomfört, är en av de största fördelarna, tycker 17-åringarna Ann Heijkenskjöld och Agnes Ledin, två av de första i Uppsala som laddade ner appen. De tycker också det är en fördel att priset per timme är bestämt i förväg.

– Det är alltid svårt att förhandla pris för ett jobb, när man inte gjort det förut, och jag tror det är lätt att man underskattar sig själv, speciellt om det är någon familj man känner som vill ha ett jobb gjort, säger Ann Heijkenskjöld.

Att de fått ett större kontaktnät är en annan fördel.

– Det är väldigt svårt att hitta jobb som går att kombinera med skolarbetet. När vi gick omkring och letade extrajobb i butikerna i Uppsala så sa de att de hellre tog personer som kunde arbeta fler timmar i veckan. Nu kan vi välja exakt när vi ska jobba och behöver inte binda upp oss på ett visst antal timmar varje vecka om vi inte vill eller kan, säger Agnes Ledin.

Skulle inte en webbsida med dessa tjänster ha fungerat lika bra som en app?

– Nej, appar är ett mycket enklare format för vår ålder. Det är något vi fattar. Vi har alltid mobilerna med oss. Det skulle vara krångligare att behöva gå till en dator och vi skulle inte ha kunnat dela appen med varandra så lätt som vi gjorde nu, säger Agnes Ledin och Ann Heijkenskjöld som går i samma klass.

De är med andra ord helt övertygade om att appföretag är det som ungdomar har lättast att ta till sig.

Sofie von Krusenstierna är beteendevetare i grunden och har tidigare arbetat inom polis, tingsrätt och kriminalvård. Hon vet hur viktigt det är för ungdomar att få in en fot på arbetsmarknaden.

– Pratar man med HR-chefer så säger nästan alla att ungdomar i dag är välutbildade, men att de allra flesta helt saknar praktisk erfarenhet, säger Sofie von Krusenstierna.

Ute i en park bakom Resecentrum står Madelene Rönnberg från Örbyhus och gungar sin son. Hon tycker att idén med en app som skulle kunna göra livspusslet lite enklare verkar bra.

– Absolut en bra idé, speciellt för oss nyinflyttade som inte har ett så stort nätverk än. Men jag skulle först kolla att tjänsterna var kvalitetssäkrade innan jag exempelvis skulle anlita en barnvakt, säger Madelene Rönnberg.