Boende längs vägen protesterar nu mot den dåliga vägstandarden på den knappt en mil långa sträckan som går mellan Nysätra kyrka och Österunda kyrka.
– Alla som bor här är missnöjda, vägen är lerig och gropig och när vi ringer Trafikverket skyller de på regnet, säger en äldre man som bott vid vägen hela sitt liv.
Genom åren har han sett hur trafiken ökat på vägen.
– Det är skolbussar, pendlare och färdtjänst och vägen har blivit sämre ju mer trafiken ökat. Det är bedrövligt att en väg åtta mil från Stockholm ska ha så dålig standard, säger mannen.
Robert Haijlen är ytterligare en boende som tröttnat på den dåliga vägen.
– Nu är vägen så mjuk att det inte går att mötas på den eftersom bilen flyttar sig i sidledd i leran. Den är inte trafiksäker konstaterar han.
Vid kontakt med Svevia som sköter vägunderhållet har man fått svaret att den ska åtgärdas med bland annat grus och att man skrapar en vända, mer har man inte tid med.
– Man fyller på grus istället för att skrapa ordentligt. Det gör att potthålen blir ännu större, säger Robert Haijlen.
Nu är han orolig för vad som händer med vägen om den fryser till i det skick den nu är. Då kan det bli problem med snöröjningen.
– Och vintertid har vi mycket trafik upp mot Skattmansöbacken, det kommer inte bli kul med det här underlaget, konstaterar Robert Haijlen.
På Trafikverket uppger man att det är problem med många grusvägar efter den senaste tidens stora regnmängder. Vägarna påverkas som vid tjällossning.
– Generellt är alla grusvägar dåliga nu. Vi kan inte gå för djupt med hyvlarna då blir det bara värre. Man får skrapa vägen försiktigt och eventuellt gå över vägen igen lite senare, säger Joel Asplund, projektledare vid Trafikverket region Öst.
Planen är att hinna skrapa vägarna igen innan de fryser för vintern.
– Det har kommit extremt mycket regn, dikena är vattenfyllda överallt och vi har även tvingats stänga av vägar i Hebytrakten. Vi får ha koll och om den här vägen är fortsatt dålig får vi göra något i vår, säger Joel Asplund.
De boende får så länge anpassa hastigheten till standarden på vägen.
– Att det är en 70-väg innebär inte att man måste köra i 70. Det är som på vintern, man får anpassa körningen till väglaget, säger Joel Asplund.