Samtalet till SOS: "Kan ni köpa cigg?"

Extremökning av busringningar till SOS Alarm väntas under nyårsnatten.

STOCKHOLM 2016041926
Man talar i telefon.
Foto: Fredrik Sandberg / TT / Kod 10080

STOCKHOLM 2016041926 Man talar i telefon. Foto: Fredrik Sandberg / TT / Kod 10080

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Nyår2016-12-29 08:05

Bara dagar återstår av 2016 och i helgen är det dags att fira in det nya året. Men nyårsnatten är inte en fest för alla. Hos SOS Alarm rustar man nu för en extremökning av samtal som väntas komma in till larmcentralen under 2017 års första natt. Förra året ökade samtalen med 385 procent, och många av dem var rena busringningar.

– Alla typer av samtal ökar under nyårsnatten, men vi ser att just antalet felringningar ökar extra mycket, säger Fredrik Sjöberg på SOS Alarms pressjour.

En tredjedel av alla samtal som kommer in till SOS Alarm en vanlig dag är inte riktiga nödsamtal och under nyårsnatten väntas den siffran stiga ordentligt.

– Det är verkligen ett stort problem för oss. Många av samtalen vi får in kommer från någon som inte är i akut behov av hälp, vilket innebär att de upptar tid som vi skulle behöva åt att hjälpa personer som behöver akut hjälp på riktigt, säger Fredrik Sjöberg.

Uppsala län är inte bättre än andra när det gäller felsamtal till SOS Alarm, och precis som i övriga landet ökar samtalen till larmcentralen under nyårsafton. En vanlig helg ringer cirka 55 upplänningar till 112. Förra nyårsafton kom det in 228 stycken.

– Det är svårt att i en mening sammanfatta när det är läge att ringa till SOS Alarm. Men om man råkat ut för en allvarlig olycka, om någon är akut sjuk, om det är en pågående brand eller ett pågående brott ska man ringa till SOS Alarm. I andra fall ska man vända sig till icke-akuta nummer som polisens 11414 eller vårat informationsnummer 11313, säger Fredrik Sjöberg och fortsätter:

– Men det är viktigt att påpeka att man inte ska tveka att ringa 112 om det är en allvarlig situation.

Vad är viktigt att tänka på när man ringer till 112?

– Vi vill ta reda på vad som har hänt och var man befinner sig någonstans. Många vill gärna avsluta samtalet snabbt för att de tror att vi kan larma ut enheter först när vi lagt på. Men är det en allvarlig situation larmar vi ut under tiden som vi pratar med inringaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!