Viking Line satsar på kasino

En utveckling av kasinoverksamheten blir Viking Lines nya grepp i slaget om kryssningsresenärerna på Östersjön. - Eftersom marginalerna minskat på taxfreeförsäljningen på grund av att alkoholskatten sänktes i Finland måste vi hitta nya koncept, säger Jan Kårström, Viking Lines vd för Skandinavien.

Kampen om Östersjön hårdnar.

Kampen om Östersjön hårdnar.

Foto: Rolf Hamilton

Norrtälje2005-11-18 00:00
Enligt en initierad källa UNT talat med tänker Viking Line också satsa på ett renodlat kasinofartyg utan bildäck. Fartyget — som påstås byggas av britter — blir fullastat med spel, vadhållning, mat och dans. Där ska man verkligen kunna unna sig av livets goda, antingen som konferensgäst eller om man som resenär åker på egen hand.
Enligt uppgifterna är fartyget tänkt att trafikera Östersjön sommartid och Franrike—England vintertid.

Måste hitta nya koncept
Viking Lines vd för Skandinavien, Jan Kårström, bekräftar att rederiet kommer att utveckla kasinoverksamheten för att möta den nya hårda konkurrensen.
— Ja, så långt är det riktigt. Eftersom marginalerna minskat på taxfreeförsäljningen på grund av att alkoholskatten sänktes i Finland måste vi hitta nya koncept. Därför kommer vi att utveckla kasinoverksamheten. Men vi har inget nybygge till flytande kasino på gång, säger han och fortsätter:
— I Karibien är det vanligt med flytande kasinon. De fartyg vi för närvarande har i vår flotta går inte att bygga om till renodlade kasinon, säger Jan Kårström.

"Alltid nya projekt"
Viking Lines vd Nils-Erik Eklund i Mariehamn på Åland kommenterar det hela:
— Mycket, mycket intressant koncept! Men det är första gången jag hör talas om det här med ett nybyggt kasinofartyg, säger han.
— Vi har alltid nya projekt i skrivbordslådan, men med hänvisning till att vi är börsnoterade kan jag inte gå in på några detaljer om våra planer för den närmaste tiden. Det du nämner är inte aktuellt för oss, säger Boris Ekman, vice vd för Viking Line.
Men Boris Ekman säger att Viking Line har behov av att förnya flottan med ett nytt modernt fartyg.
— Största behovet att förnya flottan finns på rutten Helsingfors—Tallinn. På den rutten har i dag inget rederi det optimala fartyget, säger han.
Internt i branschen grymtas det om att taxfree och nya resmål redan är uttjatat, men konceptet med ett flytande kasino är helt nytt.
Sven-Åke Haglund, som var informationschef för Viking Line under 1980-talet och fram till mitten på 1990-talet, säger:
— Jag ser helt klart idén med spel och dobbel som den kanske mest framkomliga vägen för rederierna att nå helt nya målgrupper. Rederierna har ju praktiskt taget prövat allt. Nu måste något helt nytt testas, som kasinoverksamhet.

Konkurrens med Svenska spel
Med ett flytande kasino skulle rederiet vända sig till en helt ny pub­lik. Ombord skulle det bli möjligt att spela on-line på spelbolag som engelska Ladbrokes.
Svenska spel har ju monopol på spel i Sverige. På Viking Lines, Silja Lines och Birka Lines fartyg har i dag finska PAF (Penningautomatföreningen) monopol på spel.
Men med ett utflaggat fartyg skulle Ladbrokes och andra spelbolag på allvar få möjlighet att exempelvis ta upp konkurrensen med Svenska spel.
I dag är det möjligt att spela på Ladbrokes på nätet och redan det ser många, i likhet med vice statsminister Bo Ringholm, som ett hot för statens kassor Svenska Spel och ATG.
EU har i höst agerat mot det svenska spelmonopolet. Det är EU-kommissionären Charlie McCreevy som uppgett att EU ska agera mot det, enligt TT tidigare i höst.
Utspelet väcker hopp hos utländska spelbolag som Ladbrokes att komma in på den svenska marknaden.
Med idén om ett flytande kasinofartyg skulle möjligheterna avsevärt öka för svenska passagerare att spela on-line på Ladbrokes och andra spelbolag.
Slaget om Östersjön har aldrig varit hårdare än nu. Striden om passagerarna är stentuff.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om