Utan telefon - i sju dagar
I sju dagar har Margareta Pålssons företag varit utan telefon, internet och fax. Hjälp inom 24 timmar lovar Telias servicegaranti. Men åskväder i semestertider gör det omöjligt att hålla löftet, enligt Telia.- En vecka, år 2004! Det är så man baxnar.
Islandshingsten Toppur ska säljas till Schweiz. Men Margareta Pålsson oroar sig för hur det blir med den saken utan telefon.
Foto: Maria Wiberg
Hon har eget företag med hästuppfödning och avel, i Gräfsta utanför Norrtälje. I tisdags slutade telefonen att fungera. Grannarna har klarat sig helt utan problem. Just hos Margareta, som så väl behöver sin telefon, har det varit tyst sedan dess.
Men Margareta Pålsson är inte ensam. Exakt hur många i trakten som saknar telefon för tillfället kan Telia inte svara på. Men kön för att få hjälp är tre gånger så lång som i vanliga fall i Norrtäljeområdet, berättar Cia Edlund på Telias presstjänst:
"Kan inte trolla med knäna"
- Det är inte acceptabelt att kunder ska stå utan telefon i en vecka. Men vi kan inte trolla med knäna.
Servicegarantin om 24 timmar håller inte när vädret trilskas. Och Margareta Pålsson kan få vänta uppemot en vecka till på att få sin telefon lagad.
- De har pratat om att dra av på abonnemangsavgiften. Men det hjälper inte mig om jag förlorar kontrakt på detta. Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till, stämma dem kanske?
Hon som själv har företag är förvånad över hur Telia hanterar läget:
- Det handlar om goodwill att åtminstone berätta vad som händer. Men storföretagen... det känns som att kämpa mot Goliat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!