Trafiken har ökat i Norrtälje

Sedan år 1995 har trafiken ökat med tio procent jämt fördelat på vägnätet i Norrtälje stad. Det visar den nya trafikutredning som Norrtälje kommun tagit initiativ till.

Norrtälje2004-12-03 00:00
Under en dag i våras mättes trafiken med hjälp av frivilliga elever på Rodengymnasiet och personer från föreningar.
Mätningarna gjordes vid åtta strategiska platser.
Rapporten ska bli utgångspunkt för nödvändiga förändringar i Norrtälje när det gäller trafikens konsekvenser.
Den nya planerade genomfarten Västra vägen berörs däremot inte av rapporten.
Trafikutredningen spår att trafiken kommer att öka med ytterligare omkring sex procent fram till år 2010.

Hårt belastade
Södra infarten på Stockholmsvägen är den livligast trafikerade vägen i Norrtälje med omkring 17 000 fordon varje dygn.
Några korsningar som är hårt belastade är Stockholmsvägen/Gustav Adolf väg och Stockholmsvägen/Estunavägen.
Med de närmaste årens trafikökningar kommer köerna - som redan i dag är besvärliga sommartid - att bli ännu längre med de trafiklösningar som finns i dag. Det leder till längre restider.
Bygget av den nya genomfarten Västra vägen i mitten av 2010-talet kommer att medföra en avlastningen av trafiken på Stockholmsvägen med omkring 5 000 fordon om dygnet.
Baldersgatan är en annan gata i Norrtälje som är utsatt för hård trafik.
I dag är trafikflödet omkring 8 000 fordon per dygn. Det nya köpcentrat Vattumannen som byggs i närheten kommer att medverka till att trafiken ökar kraftigt på Baldersgatan de närmaste åren.
Rapporten slår fast att trafiken kommer att öka med omkring 25 procent på Baldersgatan på grund av att gatan blir en tillfartsgata till det nya köpcentrat.

Köbildning
Slutsatserna som presenteras i rapporten är att Norrtäljes vägnät har en god kapacitet under ett normalt vardagsdygn.
Vid högtrafik förekommer köbildning i de mest belastade korsningarna utmed Stockholmsvägen.
— Rapporten kommer nu att användas i planeringen att utveckla staden, säger Norrtälje kommuns planeringschef Gunnel Löfqvist.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om