Tallink köper Silja Line

Det estniska rederiet Tallink köper Silja Line för 450 miljoner euro och fem miljoner Tallinnaktier.Affären omfattar sex fartyg som går på rutten Sverige-Finland och innebär att Tallink och Silja blir den ledande rederigruppen på Östersjön.— En bra kraftfull ny ägare. Skönt att ett beslut har tagits så vi vet vad vi kan se fram mot. Försäljningen är helt odramatisk, säger Silja Oy ab:s kommunikationsdirektör Tuomas Nylund till UNT.

Norrtälje2006-06-12 14:38
Ägarbytet måste godkännas av konkurrensmyndigheterna och det beräknas ta en månad.
Trafiken mellan Roslagen och Åland/Finland väntas inte påverkas av uppgörelsen.
Tallinks marknads- och försäljningsdirektör Peter Roose i Tallinn säger till UNT att han är nöjd med priset och ser det inte som något överpris:
— Vi ser verkligen fram mot att ta över trafiken, men planerar inte några förändringar i den. Den närmaste framtiden blir oerhört spännande, säger han.
— Varför tror du Silja valde Tallink?
— Det har jag ingen aning om.
Silja Line motiverar det hela bland annat med att Tallink har en stark ställning i trafiken mellan Estland och Finland, Estland och Sverige samt Lettland och Sverige. På motsvarande sätt har Silja en ledande ställning i trafiken mellan Finland och Sverige.
Silja Line konkurrerar med Viking Line på linjerna mellan Stockholm, Åland och Finland.
Det sammanslagna bolaget kommer att vara Östersjöns starkaste rederi inom kryssnings- och linjetrafiken på Estland, Sverige, Finland, Lettland och Tyskland.

Resorna fortsätter som normalt
Tuomas Nylund säger att ägarbytet inte kommer att förändra någonting vad gäller flaggbyten, personal, arbetsvillkor, lönenivåer eller linjer. Silja Line kommer också att finnas kvar som bolag och varumärke.
— Den nya ägaren slår vakt om varumärket och Silja Lines fartyg seglar även i fortsättningen med samma färger på fartygen och med Siljas namn, säger han.
Resorna med Tallinks, Superfasts och Siljas fartyg fortsätter normalt. Affären omfattar inte SuperSeaCats snabbfärjor mellan Helsingfors och Tallinn.
Varken trafik eller tidtabeller påverkas och bokade resor genomförs planenligt. Också stamgästförmånerna kvarstår och bolagens serviceställen fungerar normalt.

"Tallink får ju en dominerande ställning"
Viking Line var ett rederi som lade bud på Silja Line. Andra som var med var flera investeringsbolag.
— Känner ni er besvikna i dag?
— Nja, affärer är affärer. Vi fortsätter att jobbba för en långsiktig hållbarhet, utveckling och lönsamhet. Vi har ett nytt fartyg som ska byggas och som sätts i trafik i januari 2008, säger Kent Nyström, vice vd för Viking Line Abp.
— Hur kommer affären att påverka Viking Lines trafik?
— Det är för tidigt att säga, inte alls hoppas vi. Men det är viktigt att konkurrensmyndigheterna noga utreder hur trafiken påverkas. Tallink får ju en dominerande ställning.
— Det hade väl ni också fått om ni vunnit budgivningen?
— Ja, det är riktigt, i alla fall på trafiken mellan Sverige och Finland. Då hade det varit lika viktigt att konkurrensmyndigheterna utrett frågan, säger Kent Nyström.
Tallink har för närvarande 15 fartyg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om