''Skakigt med elen i fem år''

Nej, Vattenfalls jätteinvestering på 300 miljoner kronor i Roslagen för att åtgärda bristerna i elnätet räckte inte när snöovädret drog fram över Uppland i november.

Norrtälje2004-12-01 13:35
Åter igen drabbades Vattenfalls kunder av strömavbrott.
— Tyvärr, i vissa områden får våra kunder räkna med att det blir skakigt med elen under de fem närmaste åren. Så lång tid tar det för att åtgärda alla bristerna, säger Vattenfalls mediakommunikatör Anna Lihr.
Det var efter den senaste vintern svåra och långa strömavbrott i Roslagen som Vattenfall satte full fart framåt för att åtgärda bristerna i elnätet.
Pengarna går till att röja och bredda ledningsgator och till att ge fler isolerade elledningar.
— Redan från början informerade vi om att projektet tar fem år. Det tar lång tid att åtgärda bristerna, det är mycket vi måste ta hänsyn till innan vi startar upp arbetet på en linje. Vi måste bland annat välja rätt lösning, vara överens med kommun och markägare och mycket annat, säger Anna Lihr.

Ingen tjäle
Anna Lihr pekar på flera skäl till november månads strömavbrott. Många avbrott inträffade i områden där åtgärdsarbeten inte kommit igång än. Men även i områden där åtgärdsarbetet har kommit långt eller till och med avslutats inträffade strömavbrott:
— Stormen med den tunga och blöta snön kom tidigt, innan marken blev frusen. Hade stormen kommit när det var tjäle i jorden hade många av de träd som blåste omkull stått emot, säger hon och fortsätter:
— På vissa andra platser där det blev strömlöst var vi klara med nya ledningsdragningar till två tredjedelar, men den sista tredjedelen räckte för att det skulle bli strömavbrott.
Efter de senaste strömavbrotten fick Vattenfall ta emot en mängd samtal från irriterade kunder.
— Vi har full förståelse för att de är upprörda. Men hela organisationen på Vattenfall jobbar hårt på att så snart det går få ett stabilt nät. Vi hoppas att våra kunder har tålamod, trots allt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om