Sjöfartsverket vill öppna Horstensleden
Sjöfartsverket har börjat skriva underlaget till en ansökan som ska lämnas in hos regeringen om att få öppna den omstridda Horstensleden (f d Rödkobbsleden) i Roslagens och Stockholms skärgårdar. I vår räknar vi med att ansökan är färdig och kan lämnas in, säger Tage Edvardsson vid Sjöfartsverket.
Foto: Christer Bergström
Tage Edvardsson förklarar varför:
— Miljökonsekvensbeskrivningen har varit så omfattande och så har vi väntat in besked från Stockholms hamnar hur de ställer sig till Horstensleden.
Stockholms hamnar positiva
Ett villkor för att Sjöfartsverket ansöker hos regeringen om att få bygga Horstensleden har varit att Stockholms hamnar ställer sig positiva. Nu har styrelsen för Stockholms hamnar tagit ett positivt beslut.
Malte Sigemalm, ordförande i Stockholms Hamnar tycker att Hostensleden är ett bra miljöval.
— Den innebär kortare inseglingssträcka till Stockholm än i dag och mindre erosioner i Furusundsleden som är mer känslig, säger han.
Horstensleden ska avlasta färjetrafiken genom Furusundsleden utanför Norrtälje.
I dag går all färjetrafik mellan Stockholm och Åland, Finland, Baltikum och andra destinationer genom Furusundsleden.
Mindre väderkänslig
Den planerade Horstensleden blir både rakare, kortare och mindre väderkänslig än Sandhamnsleden som delar av sjöfarten använder i dag för insegling till Stockholm.
När Horstensleden byggs blir leden betydligt kortare mellan Stockholm och Helsingfors samt Baltikum. Därför kommer trafiken till Helsingfors och Baltikum att ledas från Furusundsleden till Horstensleden. Färjetrafiken till Åbo och Mariehamn fortsätter genom Furusundsleden.
— Dessutom kommer säkert utvecklingen att leda till mer kryssningstrafik på Baltikum, så Horstensleden behövs för att avlasta den smala, trånga och känsliga Furusundsleden, säger Tage Edvardsson.
Slipper blandning
En annan fördel med Horstensleden enligt Tage Edvardsson är att fritidsbåtarna och de stora fartygen skiljs åt.
— I dag använder båda fritidsbåtar och fe stora fartygen Sandhamnsleden. När Horstensleden byggs leds färjor och fartyg bort från Sandhamnsleden till Horstensleden. Vi slipper blanda fritidsbåtar med yrkessjöfart.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!