Silja miljonsatsar i kryssningskampen
Moderna kasinon på de båda Helsingforsfartygen Silja Serenade och Silja Symphony - det blir ett av vapnen som Silja Line sätter in i kampen om kryssningsresenärerna på Östersjön.
—Kommer ni att marknadsföra de ombyggda Helsingforsfartygen som utpräglade kasinofartyg?
—Nej, för den summa pengar vi bygger om Serenade och Symphony breddar vi utbudet. Förutom modernt kasino får fartygen en helt ny avdelning för tonåringar, renoverade hytter, nytt spa, dataspel på nätet, ombyggd konferens, bio, teater, nya barer, butiker och restauranger, säger Unni Åström som är ansvarig för Silja Lines Helsingforsfartyg.
Nu i höst blev det känt att Silja Lines ägare Sea Container kommer att sälja Silja Line. Försäljningen genomförs sannolikt under det närmaste halvåret.
—Varför gör ni en sådan satsning på Helsingforsbåtarna när de ändå kommer att säljas?
—Vi vill fullfölja de senaste årens idéer som vi jobbat fram och satsningen ökar fartygens värde, säger Unni Åström.
Ökad helhetsupplevelse
Kenny Hallberg, Skandinavienchef på Silja Line ser satsningen som ett sätt att öka helhetsupplevelserna för resenärerna. Han säger:
—Det här konceptet har vuxit fram i den nya konkurrenssituationen om kryssningar på Östersjön. Vi breddar utbudet och är därmed övertygade om att nå fler målgrupper.
Silja Serenade och Silja Symphony tas ur trafik i januari och läggs i docka för att byggas om. Premiärturerna sker sedan i månadsskiftet januari/februari.
UNT berättade nyligen om att Viking Line tänker satsa på kasino och spelverksamhet ombord på kryssningsbåtarna de närmaste åren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!