s/s Norrtelje får ett nytt däck

Det putsas och fejas ständigt på den 105-åriga skönheten s/s Norrtelje. Bara under de fem senaste åren har stiftelsen s/s Norrtelje som äger, förvaltar och för framtiden bevarar ångfartyget investerat fem miljoner kronor på att hålla henne i gott skick.

Norrtälje2005-12-01 00:00
Nu får den gamla damen ett helt nytt däck runt om, fartyget är 44,2 meter långt. Det gamla däcket var till vissa delar ruttet och nedslitet.
Det nya däcket som lagts av furu som växt på Blidö kostar stiftelsen omkring en miljon kronor.
Båtbyggarna Krister Disenmark och Roland Alfredsson har fått uppdraget att kånka fram 15 ton furubrädor som de sedan lagt på det gamla däcket. Båda har ett särskilt förhållande till skönheten.
— Jag åkte på klassresa med s/s Norrtelje i slutet av 1950-talet. Resan gick från Furusund till Mariehamn. Sedan dess har jag följt hennes öden och äventyr, säger Roland Alfredsson som också renoverade däcket för 28 år sedan.
I veckan lade de båda båtbyggarna den sista furubrädan på plats på s/s Norrtelje. Det mesta är redan slipat och lackat. Det är bara fördäcket som ska färdigställas. Mycket efterarbete väntar, som att få alla bänkar och bord på plats igen.

Båtbyggare som klarar av att lägga ett däck på en över hundra år gammal ångbåt är sällsynta, men Roland Alfredsson och Krister Disenmark kan hantverket.
— Man måste vara kreativ, ha ett konstnärligt sinne, yrkeskunskap och fantasi, säger båda i munnen på varandra.
På en ångbåt finns inga raka och plana linjer, här handlar det inte om att lägga raka brädor på plats.
Det är runda och böjda former hela tiden och båtbyggarna måste skapa materialet på ett särskilt sätt för att få det på plats.
Med ett syntetiskt gummimaterial fogas däcket fast mot det gamla.
Nyslipat och sedan lackat tre gånger blänker det som den finaste nyspolade is.
Kulturminnesförklarade s/s Norrtelje är stadens visitkort och fungerar sedan många år som restaurangbåt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om