Nu kan de fälla fortkörare på plats
Arbetsdagen för en kustbevakare styrs ofta av väder och vind.- Det bästa med det här yrket är variationen, säger Cordula Kaiser.
— Jag hade hoppats att vi skulle kunna delta i fiskekontroller till sjöss i dag men nu blåser det för mycket, säger båtens befälhavare Ulrik Sörehall.
— Vädret är oförutsägbart på Ålands hav. Vågorna kan vara enorma men dö ut snabbt, för att sedan lika snabbt komma tillbaka, säger maskinisten Johan Westberg.
På jakt efter miljöbrott
Ett av Kustbevakningens huvudansvar som myndighet är attskydda havsmiljön och begränsa brottsligheten till sjöss.
— Många tänker inte på det miljöansvar vi tar. Vi inspekterar lastfartyg och misstänkta oljeutsläpp rutinmässigt. Även när vi utför andra uppdrag har vi alltid miljötänkandet med oss och ögonen öppna efter olja, säger Ulrik Sörehall.
Östersjön är ett hårt nedsmutsat hav och längs "motorvägarna", de stora farlederna, upptäcks ofta utsläpp som aldrig kan spåras. Just i dag samarbetar kustbevakning från flera Östersjöländer med båt och flyg för att hitta och spåra oljeutsläpp.
Men vinden har sagt sitt och iþ!s>stället ägnas förmiddagen för KBV 310 åt skärgårdstrafiken. Vid infarten genom sundet vid Arholma passerar många båtar som kommer från andra länder och kustbevakningen fungerar som gränskontroll för dessa. Johan Westberg vinkar in en segelbåt utan flagga.
— Vi är svenska, ropar personen vid rodret.
En prioriterad arbetsuppgift för Kustbevakningen är att bedriva gränsövervakning och efterspana narkotika. Andra uppgifter innefattar att erbjuda räddningstjänst till sjöss och assistera polisen i deras verksamhet. Bland annat får de i år för första gången bötfälla fortkörare på plats. Tidigare har bara polisen fått göra det.
— Skillnaden är inte så stor för oss, vi har ju alltid sysslat med fortkörningsärendena ändå. Men det är klart att mer eget ansvar underlättar vårt arbete och gör det effektivare, säger Ulrik Sörehall.
— Men med fler arbetsuppgifter kommer förstås också ökade krav, säger Johan Westberg.
De snabba färjorna
Ett ständigt återkommande problem i regionen är passagerartrafiken, de stora färjorna som transporterar resenärer till och från Estland, Åland och Finland.
— De har dispens från hastighetsbegränsningen och kör så fort som 16 knop på vissa ställen i skärgården, säger Ulrik Sörehall.
Men i dag är det en lugn dag. Inga larm kommer och efter två timmar och ytterligare ett rutiningripande mot en misstänkt fortkörare, som nekar, lägger båten till vid kustbevakningsstationen i Furusund. Där ansluter Lars Almesjö, nyutbildad praktikant
från utbildningen i Karlskrona.
Utbildningen till kustbevakare är avlönad och leder garanterat till jobb inom en av Kustbevakningens fyra regioner i Sverige.
Skiftet som de fyra besättningsmedlemmarna befinner sig mitt i tar slut först ett dygn senare.
— Man blir som sambor på den här båten, vi bor ju här hela tiden när vi jobbar, säger Johan Westberg.
— Måltiderna är till exempel viktiga, berättar Cordula Kaiser, som har arbetat två år inom Kustbevakningen.
Under förmiddagen har potatisen till dagens sillunch redan tvättats genom att den lagts i en nätpåse, tillverkad av Ulrik Sörehalls morfar, som släpats i båtens kölvatten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!