Livsfarlig korsning ska byggas om

Den livsfarliga korsningen vid Görla byggs bort. Görlakorset är en av de mest olycksdrabbade trafikplatserna i Norrtälje kommun.

Norrtälje2006-01-30 22:08
Men vid årsskiftet 2006/2007 tas det första spadtaget för att göra Görlakorset trafiksäkert.
Bygget beräknas ta ett år.
Vägverket bygger, men Vägverket och Norrtälje kommun delar på den totala kostnaden som blir mellan 25 och 30 miljoner kronor.
Metoden blir att skapa en helt planskild korsning med nya avfarter till Görla industriområde och Norrtälje.

Björnövägen grävs ner under E 18. I dag korsar Björnövägen E 18 som sträcker sig mot Roslagshamnen Kapellskär.
— Det blir en efterlängtad trafiklösning. Vägen blir bra mycket säkrare, men visst kan det hända olyckor i fall. Rent tekniskt kommer vägen att sänkas tre, fyra meter under den nya vägbro som byggs över E 18, säger Örjan Asplund vid teniska kontoret i Norrtälje kommun.
I anslutning till den planskilda korsningen byggs nya avfarter till Görla industriområde och Norrtälje. Dessutom ingår gång- och cykelvägar.
Görlakorset ligger några kilometer utanför Norrtälje. Här har många dödsolyckor inträffat. För några år sedan inträffade exempelvis en allvarlig olycka med en minibuss inblandad, då åtta personer skadades.
Görlakorset är visserligen bred, liksom tillfartsvägarna. Men korsningen är lurig.

Ett krön väster om korsningen skymmer sikten för bilister som korsar över eller svänger på E 18 Kapellskärsvägen. Bilister kör upp bredvid varandra och gör sikten än sämre. Dessutom är hastigheten hög på E 18. Tillåten hastighet är 90 km/tim, bortsett från en kort sträcka vid själva korsningen på cirka ett par hundra meter där farten är 70 km/tim. Men många kör över 100 km/tim och lägg till detta att omkörningar sker på E 18 vid korsningen.
— Något av det som återstår att göra är att kommunen löser in mark av olika fastighetsägare som berörs av vägbygget, säger Örjan Asplund.
Politikerna i Norrtälje kommuns tekniska nämnds utskott har godkänt. planerna. Ytterst fastställer regeringen bygget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om