Kustbevakningen varnar för farliga spår på isar
Följ inte spår på isen efter skoter och svävare!Den varningen utfärdar Anders Wibaeus, vakthavande befäl vid Kustbevakningen region ost till alla som ger sig ut med svävare eller skoter på skärgårdsisarna.
Anders Wibaeus var själv med om att sent på måndagskvällen bärga den skoter som familjen förolyckades med utanför Spillersboda. Då återfanns de båda kropparna, föräldrarna till den 6-åriga flicka som först påträffades i vaken i söndagseftermiddag.
Kustbevakningen och andra yrkesutövare till sjöss använder sig vintertid av skoter och svävare under arbetet i Roslagens och Stockholms skärgårdar och längs Norrlandskusten.
Svävare försvagar is
— När vi var ute i måndagskväll var det mörkt på den aktuella platsen, så jag vet inte om skoterolyckan vid just det tillfället orsakades av att ekipaget följde svävar- eller skoterspår på isen. Men en varning är på sin plats i alla fall, säger han.
Personal från kustbevakningen har observerat att de skoter- och svävarspår man lämnar efter sig ofta ses som en lättframkomlig eller till och med plogad led över isarna — som andra följer. Isarna i skärgårdarna är redan mycket opålitliga och där skoter eller svävare kört kan dessutom sprickbildningar i isen uppstå.
— En svävare som kör på tunn is försvagar isen ännu mer, det kan också bli sprickor i den av det hårda trycket. Isen vid Spillersboda var svårbedömd i helgen; det var kallt, det hade kommit snö, allt såg lika ut. Snön lägger sig som isolering på isen och
gör att den inte lägger sig. När vi kom var isen tjock runt vaken, skotern körde i på ett tunt ställe, säger han.
Ovanligt med skärgårdsolyckor
Tommy Gardebring vid Sjöfartsverket säger att det är ovanligt med skoterolyckor i skärgården. Sådana förekommer främst i fjällen och på de stora insjöarna.
Under förra året omkom 26 personer inom den svenska sjöräddningens ansvarsområde. Det är en ökning med åtta personer jämfört med 2004. Antalet saknade personer är sju.
— Vi har ingen statistik om hur många skotrar som var inblandade i dessa olyckor. Men av de 26 personer som omkom i sjöräddningen förra året var 15 dödsfall kopplade till fritidsbåtsolyckor, säger Tommy Gardebring.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!