Fartyg lastat med olja på grund vid Understen

Ett containerfartyg från Litauen gick på grund vid Understens fyrplats nordost om Singö natten mellan torsdag och fredag. På fredagseftermiddagen genomfördes en fartygsinspektion och först därefter kan beslut om bärgning fattas.

Norrtälje2006-09-22 12:10
En mindre mängd hydraulolja har läckt ut ur det containerfartyg som vid tretiden natten mellan torsdag och fredag gick på grund vid Understens fyrplats. Enligt Kustbevakningen är orsaken till olyckan troligen att vakthavande styrman somnat och fartyget kommit ur kurs.
Det var strax efter klockan tre på natten som ett 105 meter långt fartyg från Litauen gick hårt på grund inte långt från Understens fyrplats.
- Fartyget kom norrifrån och gick väster om Understen, helt fel sida om ön. Där har hon gått rakt upp på hälleberget i 14 knops fart. Hon har ett djupgående på 5,9 meter men det är bara lodat till 3,2 meter på den här platsen, berättar Tommy Carlsson räddningsledare vid Kustbevakningen region ost.

Kustbevakningen fick larmet av den finska gränsbevakningen strax efter att olyckan skett. Någon fara för det tiotal litauiska besättningsmän som fanns ombord var det aldrig.
10-20 liter hydraulolja läckte ut direkt vid olyckan. Kustbevakningen har också upptäckt ett hål i en tank som innehåller 8 ton olja men hoppas kunna pumpa ur detta. Två av Kustbevakningens miljöfartyg finns på plats för att snabbt kunna sanera eventuella utsläpp.
Sammanlagt fanns det 16 ton dieselolja och 50 ton tjockolja ombord vid grundstötningen. Fartyget har dessutom farlig last i form av brandfarlig och frätande vara men de containrar det handlar om är enligt Kustbevakningen oskadade.

Vid halvtvåtiden på fredagseftermiddagen kom en sjöfartsinspektör med lotsbåt till platsen för att besiktiga fartyget. Man kommer även att utföra dykningar för att se vilka skador fartyget har. Först därefter kan beslut om bärgning fattas.
Kustbevakningen tror att olyckan orsakats av att vakthavande styrman somnat men man har inte funnit att han skulle ha varit onykter. Det inträffade kan nu leda till en förundersökning för misstänkt vårdslöshet till sjöss. Vädret var fint när grundstötningen skedde.
Enligt Tommy Carlsson händer den här typen av olyckor någon gång varje år trots att de flesta fartyg har mycket avancerad navigeringsutrustning numera.
- Det finns alltid den mänskliga faktorn.
För några år sedan visade en studie av Sjöfartsinspektionen att olyckor som berodde på sovande fartygsbefäl ökat kraftigt mellan 1999 och 2002.



FAKTA/Andra grundstötningar
I februari i år gick ett Gibraltarregistrerat lastfartyg på grund norr om Björns fyr utanför Hållnäshalvön i Norduppland. Något oljeläckage uppstod dock aldrig. Enligt uppgift hade fartyget girat för att undgå kollision med ett annat fartyg och då gått på grund.
I september 2005 gick färjan Regina Baltica på grund i Stockholms skärgård i höjd med Kapellskär. Färjan ska ha haft problem med strömförsörjningen strax före grundstötningen.
I mars 2004 sjönk bogserpråmen Herakles vid Grundkallen utanför Gräsö och tjockolja läckte ut. Olyckan berodde enligt Kustbevakningen på hårt väder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!