EU:s regler sätter stopp för ångfartyg
Ångfartyget s/s Blidösunds expeditioner ut i havsbandet stoppas av skärpta säkerhetskrav till sjöss.
Men med början i juli nästa sommar är det slut med den varan.
— Vi måste följa EU-s regler som säger att det måste finnas en gemensam standard för passagerartrafiken i EU, säger Per Nordström vid sjöfartsverket.
— Det här är en stor fråga för oss. Bland våra gäster är turerna till utskärgården de mest uppskattade. Det är alltid utsålt och passagerarna är alltid mer än nöjda. Därför är det tråkigt att den här möjligheten försvinner, säger Göran Alhqvist, vd för Blidösundsbolaget.
Nästa år skärper sjöfartsverket säkerhetsreglerna kring stabilitet för
passagerarfartyg i fartområde D, dit ytterskärgården räknas.
— Ett fartyg som trafikerar ett sådant fartområde måste klara att fyllas med vatten utan att sjunka. Syftet med de nya reglerna är att få säkrare och modernare fartyg, säger Per Nordström.
— Men många vill åka med Blidösund just därför att det är ett gammalt kulturhistoriskt värdefullt fartyg?
— Det hjälps tyvärr inte. Vi hoppas att det startas upp annan trafik ut till ytterskärgården. Vi tycker att det är rimligt att de här kraven införs. Faran finns alltid att ett fartyg kan gå på grund eller kollidera; att få ett hål i skrovet. Om det blir en läcka ska det klara av att fyllas med vatten utan att sjunka, säger Per Nordström.
"Det ser mörkt ut"
Göran Ahlqvist säger att han har förståelse för sjöfartsverkets arbete, men förklarar att det är helt omöjligt att bygga om s/s Blidösund så att de uppfyller de nya stabilitetskraven. Det beror på att ångfartyget har så stort maskinrum. Därmed går det inte att dela in skroven i täta sektioner på det vis som reglerna kräver.
En variant för s/s Blidösund att hitta ett kryphål i regelverket är att boka högst 60 passagerare på turerna ut till havsbandet, fartyget tar omkring 200, men det skulle innebära en jätteförlust ekonomiskt.
— Vi har aldrig behövt rapportera någon incident i samband med någon tur till utskärgården. Trots att kravet genomförts kan vi inte släppa den här frågan. Vi jobbar för att hitta någon lösning, men det ser mörkt ut. Vi tänker ta upp en diskussion med sjöfartsinspektionen och se om Blidösund har förutsättningar att göra turer i havsbandet med hög säkerhetsnivå, säger Göran Ahlqvist.
I Roslagens och Stockholms skärgårdar är det främst fartygen s/s Blidösund och s/s Saltsjön som drabbas av sjöfartsverkets skärpta krav.
UNT-Fakta
Sjöfartsverkets säkerhetskrav på passagerarfartyg skärps från och med 1 juli 2006.
Kraven delar in skärgården i olika fartområden.
S/s Blidösund får tillstånd att trafikera fartområde E; den mest skyddade skärgårdsdelen.
Hårdare regler gäller för passagerarfartyg som går i fartområde D, i kustnära vatten.
Fartområde C går utanför ytterskärgården, områdena B och A är på öppet hav.
I ytterskärgården och på havet gäller det för fartygen bland annat att ha vattentäta skott som finns under vattenlinjen, som ska
säkerställa flytförmågan och stabiliteten vid en skada.
Konsekvenserna för s/s Blidösund blir att de mycket populära turerna ut i havsbandet, som räknas till fartområde D, inte kan genomföras.
Fartområde E kommer att kunna trafikeras som vanligt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!