Bansträckning ändras efter dödsolycka
Lördagens dödsolycka vid ett båtlopp utanför Norrtälje har åter gjort frågan om säkerhet vid snabba båttävlingar aktuell. Roslagsloppet i Öregrund genomförs som planerat på lördag, men de yttre delarna av banan har tagits bort.
— Det känns ändå bättre att låta tävlingen gå, men under tryggare och säkrare former. Den som inte vill köra ska naturligtvis inte göra det.
Den unga man från Öregrund, som avled i olyckan i Norrtälje skärgård, tävlade för Öregrunds racingklubb.
Huvudslag ledde till död
Det var under sista varvet av Gräddö marinaloppet som en av katamaranerna i klassen Off shore 1,3 liter slog runt. Föraren och navigatören kastades i vattnet, och navigatören slog i huvudet så illa att han senare avled.
— Det känns bedrövligt! Onödigt. Ska inte få hända egentligen, säger Pernilla Ingvarsson, biträdande tävlingsledare för Gräddö marinaloppet.
Bevakningsbåtar låg tätt med uppsikt över hela banan. Räddningsteam med dykare och narkossjuksköterska rörde sig på vattnen. Sjöräddningen fanns nära olycksplatsen, eftersom tävlingsledningen bedömt att om något skulle hända var sannolikheten störst där, berättar Pernilla Ingvarsson.
— Där går båtarna från lugnare vatten till mer öppet . Det är inte ovanligt att båtar slår runt. Nu var hjälpen så snabbt på plats som den någonsin kan vara.
Gräddö tidigare drabbat
Gräddö marinaloppet, som tidigare hette RBR-loppet, drabbades av en dödsolycka i augusti 2000, när två tävlande i en båt avled. Det var den senaste som skett i Sverige.
— Det enda vi kan se är att det är en slump att två olyckor skett just hos oss. Liknande tävlingar körs på flera håll i skärgården. Gräddö marinaloppet är en SM-deltävling. Vi kan se till att ha resurser om något händer.
Sjöfartsverket har tidigare protesterat mot att tävlingar som Roslagsloppet och Gräddö marinaloppet genomförs i augusti, när många fritidsbåtar rör sig på sjön. Någon kritik mot själva loppen vill dock inte Sjöfartsverkets Robert Berg utdela.
Ansvar hos arrangörer
Men ansvar vid tävlingar som den i helgen ligger alltid främst hos arrangörerna, berättar Sjöfartsverkets Robert Berg.
— Svenska arrangörer brukar ha bra säkerhet, och redovisar den för att få tillstånd. Jag vet inte vad som var skälet till olyckan i detta fall, säger Robert Berg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!