Årets postrodd blev rekordsnabb
En genomblödning som är fantastisk! Man vill ju plågas! Så säger Peter Larsson som ror och seglar Postrodden för elfte gången.
För Peter Larsson är Postrodden en stor utmaning:
Med handens kraft ska han tillsammans med de övriga besättningsmännen Per Erik Karlsson, Per Lännevall och Johan Hagström ta sig över Ålands hav de 24 sjömilen — eller om ni så vill 4,5 landmil — mellan Grisslehamn och Eckerö.
På lördagen gick starten för den 32:a upplagan av Postrodden i Grisslehamn. Vartannat är år starten på åländska Eckerö.
46 båtar var anmälda, det antalet är normalt.
Blir det start?
När Peter Larsson står mellan några sjöbodar i hamnen i Grisslehamn och förbereder rodden blir det litet oro i lägret.
Blir det verkligen någon start av eller skjuts den upp en dag på grund av för hårt väder?
Det blåser nordväst upp till tio sekundmeter och det är gränsen för vad som anses sjösäkert med dessa farkoster.
Efter kontakter med SMHI och de åländska vädermeteorologerna ger arrangörerna Roslagens sjöfartsminnesförening och Eckerö hembygdsförening klartecken: Postrodden ska genomföras.
— Korv, bananer, russin, choklad och sportdryck. Det är färdkosten, säger Per Erik Karlsson och besättningsmännen intar sina platser i roten som är döpt till Einar Jansson.
25 roddar
Uno Sjölund från Norrtälje är en av dem som rott Postrodden flest gånger. Han räknade in sin 25:e rodd med skötbåten av Singötyp Mina af Furn.
— Jag vill hålla traditionen av den gamla postvägen vid liv på det här viset. Den gamla postföringen över Ålands hav var så viktig att den gav Postverket en tredjedel av rikets intäkter av poströrelsen, säger Uno Sjölund som har vunnit Postrodden två gånger, 1977 och 1982.
Då gällde det att ta sig snabbast över havet.
Inte bara snabb
Men sedan många år slår Postrodden vakt om de fina båtbyggartraditionerna. Det innebär att Postrodden inte är ett vanligt lopp vilket som helst.
För att vinna ska roten (båten), inte bara vara den snabbaste över havet.
Dess besättning ska också ha tidsenliga kläder, en tidstrogen båt och utrustning.
Snabbaste rote blev damroten Lasse-Maja (Gun Rosenqvist, Anette Andersson, Annika Sjöblom, Anna-Marie Sjölund), med rekordtiden 3 timmar och 17 timmar!
Aldrig tidigare har någon rote i Postrodden tagit sig över så fort.
Men totalsegrare blev ändå Anna Bure af Johannelund trots att hon kom över en timme senare i mål än Lasse-Maja, därför att hon fick så många tidsenliga poäng.
Det är tjusningen med Postrodden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!