Ålandsfärja fick roderproblem

M/s Ålandsfärjan som trafikerar rutten Kapellskär-Mariehamn drabbades nyligen av problem med rodret på väg till Kapellskär.— Autopiloten slutade fungera och slog ut roderfunktionen, förklarar Kaj Jansson, teknisk direktör för Viking Line i Mariehamn.

Norrtälje2004-08-25 19:00
I höjd med Kobba klintar girade Ålandsfärjan kraftigt och tvingades till slut slå back i maskin för att inte ränna upp på land.
Fartyget var bara 100 meter från land och vid tillfället fanns 670 passagerare med som resenärer - färjan tar omkring 950.
Många passagerare upplevde händelsen som dramatisk. Hela färjan vibrerade.
Genom fartygets högtalarsystem sändes meddelande ut om att färjan drabbats av störningar på styrningen men att färden skulle fortsätta mot Kapellskär.
Ankomsten blev cirka en timme försenad.
— Bemanningen på kommandobryggan hade läget helt under kontroll och fortsatte färden med handstyrning. Någon dag senare fick vi reservdelar och åtgärdade felet. Nu går Ålandsfärjan som vanligt igen, säger Kaj Jansson.

"Inget allvarligt"
Vid tidpunkten för problemet med autopiloten försenades Ålandsfärjan på grund av att en bränsleventil skar.
— Det var inget allvarligt alls. Fartyget går bara saktare av det felet, säger Kaj Jansson.
— Finns det brister i underhållet av Ålandsfärjan?
— Nej. Vi vårar och sköter Ålandsfärjan exemplariskt. Varje år i januari månad tar vi upp henne på varv för att snygga upp och underhålla henne.
— Ålandsfärjan är ert äldsta fartyg, byggt 1972, har ni diskuterat om att byta ut henne mot en större och modernare?
— Nej, vi tror inte att det finns tillräckligt stort underlag på linjen Kapellskär-Mariehamn för att sätta in ett större passagerarfartyg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om