Ove Alm, vilken roll har du i Telias ledning?
– Jag ansvarar för det vi kallar framtidens nät, och ska koordinera våra olika enheter på Telia så att våra kunder ska få en så bra upplevelse som möjligt när vi genomför det här projektet.
På landsbygden i Östhammars kommun är flera missnöjda med Telia. Hastigheten varierar när många är uppkopplande mot närmaste mast i Norrskedika. Vad gör ni åt det?
– Vi har inte bara driftövervakning, utan också kapacitetsövervakning vilket gör att vi kan se var vi behöver bygga ut vår kapacitet. I Norrskedika kommer vi att bygga ut under första kvartalet nästa år.
Varför har ni inte gjort det tidigare, har ni missbedömt behovet?
– Vi bygger ut löpande i Sverige för att ha så bra kapacitet som möjligt. Jag tror inte att man sett det här komma innan vi genomförde stängningen. Det finns fyra-fem aktörer att välja mellan på marknaden, men vad jag förstår är det många kunder som valt Telias lösning vilket vi tycker är roligt.
Ni måste väl veta hur många som beställt hos er?
– Ja, vi har fått en förvarning. Men det måste gå ett par veckor innan vi kan se hur tung belastning det blir på mobilnätet, när många kunder börjat använda det.
Fiberutbyggnad pågår på många håll. Varför kunde Telia inte invänta fiberprojekten innan ni började släcka kopparnätet?
– Kopparnätet börjar komma till åren och vi känner att vi inte kan garantera kvaliteten. Det blir alltmer väderkänsligt, och även en solig dag har vi i Sverige som helhet minst tusen felanmälningar om dagen. Det finns ont om support och även brist på vissa reservdelar. Vi känner att vi måste flytta till säkra lösningar, och mobilnätet är kraftfullt utbyggt både när det gäller täckning och kapacitet.
Är mobilt nät lika bra som fiber, enligt Telia?
– Mobilnätet är under ständig utveckling. Nästa år kommer 5G i viss skala och vad man kan göra med nätets kapacitet överaskar oss varje år. Men det är klart att med fiber får kunden en bättre garanterad kapacitet hela vägen.
Om ni väntat i två år skulle ju fibernätet vara betydligt mer utbyggt?
– Det finns 200 stadsnät och tusentals fiberprojekt i byarna. Vi har svårt att koordinera med dem och deras tidplaner, som även kan ändras. Dessutom finns andra aktörer på fibermarknaden som är konkurrenter till oss, och de vill inte ge oss sina tidsplaner.
Hur ser framtiden ut för kopparnätet?
– Vi har inga andra planer än det som står på Telias webbplats. Så fort vi tar beslut uppdaterar vi informationen.
Finns kopparnätet kvar om tio år?
– Om man tittar utrustningen i stationerna som försörjer kopparnätet med tjänster är det tveksamt om den utrustningen kan vara i drift om tio år. Stationerna börjar bli ålderstigna, så kopparnätet är nog på väg bort. Men exakt hur lång tid det tar är svårt att sia om. Det är därför vi gör det här projektet, så att vi har en planerad lösning och inte får så många akuta driftstörningar. Framtidens nät är en kombination av fiber och mobila lösningar.
Surfmängden i Telias baserbjudande är begränsad. Varför kan Telia inte erbjuda fri surf, och visa lite good will när ni tar bort kopparnätet?
– Vad jag förstått visar mätningarna att för de flesta kunderna räcker det som ingår i baserbjudandet, många ligger långt under gränsen på 100 GB per månad.
Många vittnar om felaktiga fakturor från Telia i samband med teknikövergången.
– Det var misstag som gjorde att en del kunder fick en felaktig avgift på fakturan. Men alla de kunderna har fått brev där vi ber om ursäkt och berättar hur de kan gå skadelösa.
Vad säger du till dem bara vill ha kvar fast telefoni?
– Jag brukar säga att med Telias lösning kommer man att få en motsvarande upplevelse.