– Istället för att UF-företagen får visa upp sina produkter och tjänster på mässgolvet har vi öppnat en digital galleria. Hittills har den digitala gallerian lockat närmare 3000 besökare till just Uppsala läns UF-företagare.
Under tävlingsdagen den 10 mars deltar 117 UF-företag från länet. Sammanlagt är det 21 olika tävlingar, så som Årets säljare, Årets vara och Årets tillväxtföretag. Samt Årets UF-företag som är det den mest prestigefyllda titeln.
– Då har man varit bäst i alla olika delar, säger Sofi Lahyani.
Av dessa 21 tävlingsgrenar kommer endast tre ha samtal över länk, de andra kommer bedömas på de skriftliga tävlingsbidragen. Att årets tävlingsdag och prisutdelning blir digital tycker Sofi Lahyani är synd.
– Det kan man inte sticka under stolen. Vi kommer inte få ses och uppleva den energin som man får ta del av när man varit på mässan. Man brukar säga att den energin räcker i ett helt år. Men vi hoppas energin går genom rutan, berättar hon.
I år är det färre tävlingsdeltagare jämfört med förra året, närmare bestämt 101 färre. Sofi Lahyani tror det kan bero på en bristande motivation nu när det blivit färre mänskliga möten under skolåret.
– Men något som är kul är att det är fler som säger att de ska fortsätta jobba med sitt företag efter examen. Det är ju ett bra alternativ när arbetsmarknaden ser ut som den gör.