Swedbank: ”Kundernas beteende har förändrats radikalt”

Tillgänglighet är ett ord som Anders Nordström, bankchef för Swedbank i Uppland, återkommer till när han beskriver dagens stora utmaningar.

Foto: Michaela Hasanovic

Näringsliv2017-04-03 08:25

Vilken är din banks största ­utmaning i dag?

– Att göra våra kunder mer nöjda med oss och de tjänster vi erbjuder. Kundernas beteende har förändrats radikalt och kunderna möter oss på ett helt annat sätt i dag. Nu vill de flesta kunderna sköta de basala bankärendena själva, när och där det passar dem.

På vilket sätt är det en ­utmaning?

– Kunderna vill hantera sina bankärenden på sina villkor, vilket är fullständigt naturligt. De vill kunna ta kontakt med oss när som helst och få riktad rådgivning utifrån sin individuella situation. Även om det här är en utmaning är det också en möjlighet för oss eftersom vi har som mål att bli ännu mer kund­anpassade.

Hur långt tror du att ­digitaliseringen kommit?

– Den kommer att fortsätta, allt som går att digitalisera kommer att digitaliseras. Digitaliseringen har förändrat marknaden radikalt de senaste åren och vi ser i dag helt andra aktörer och tjänster som konkurrerar med oss.

Hur arbetar ni för att hantera utmaningen?

– Vi följer med i utvecklingen. Vi har vår telefonbank och internet- och mobilbank öppet dygnet runt för att alltid vara tillgängliga. Vi försöker förenkla våra produkter, tjänster och processer för att även på så sätt bli mer tillgängliga. Vi ökar också kompetensen bland medarbetarna på kontoren eftersom att vi gått mot en utveckling där de ärenden kunden behöver hjälp med är mer komplexa. I dag har vi exempelvis företagskompetens på alla våra enheter i Uppland.

Finns det någon skillnad mellan vad privatkunder och företags­kunder vill ha?

– Alla efterfrågar tillgänglighet. Privatpersoner värdesätter i större utsträckning fler och bättre produkter och att kunna få kvalificerade placeringsråd. Mindre företag har i princip samma behov eftersom ägaren ofta gör mycket själv.

– Kring de större företagen arbetar vi i team runt kunden där vi samlar all kompetens, från finansieringslösningar till pensioner och risk- eller valutahantering, för att skapa en personlig och trygg relation.

Hur viktig är lokal närvaro för er?

– Jätteviktig. Digitaliseringen förändrar inte behovet av lokal kännedom. Det handlar om att förstå marknaden, hur kunderna verkar och under vilka förutsättningar. Här skiljer vi oss från de aktörer som bara finns på nätet.

Hur ska man tänka när man väljer bank för sitt företag?

– Det beror på vilka ambitioner företaget har, men en bank med lokal förankring är viktigt. Sedan handlar det om att välja en bank med konkurrenskraftiga erbjudanden, bra digitala tjänster och tillväxtambitioner. Man ska välja en bank som man kan växa tillsammans med.

Swedbank

Swedbank har runt 300 stycken egna kontor runt om i Sverige och därutöver ett nära samarbete med de fristående sparbankerna och delägda bankerna inom sparbanksrörelsen. Banken bildades 1997 genom en fusion av Sparbanken Sverige och Föreningsbanken. Banken har en betydande verksamhet i Baltikum och bankens utlåning till allmänheten uppgick 2014 till drygt 1 400 miljarder ­kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!