I veckan presenterade företaget SGF Energy/Northvolt mer detaljer om bygget av en batterifabrik i Sverige. Bakom projektet står Teslas förre logistikchef Peter Carlsson, som siktar på en storskalig tillverkning av litiumjonbatterier för bland annat elbilsindustrin.
Som UNT tidigare har kunnat berätta har Uppsala och Östhammars kommuner fått frågan om att husera den stora fabriken som väntas generera runt 2 000–3 000 nya arbetstillfällen. Uppsala har tackat nej på grund av att elnätet inte skulle klara av fabriken. Men i Östhammar är man intresserade av att låta företaget etablera sig i kommunen, bland annat på grund av Forsmarks kärnkraftverk. Utöver kommunerna i Uppsala län har ett 20-tal andra kommuner fått frågan, exakt vilka vill företaget dock inte kommentera.
– Jag kan säga att många av de orterna som fått förfrågan ligger kustnära. Samtidigt är energifrågan viktig. I norra Sverige finns det ett energiöverskott jämfört med södra delen. Men i söder ser det bättre ut ur ett kommunikations- och befolkningsperspektiv. Jag skulle säga att det är ett öppet race, säger Peter Carlsson, vd för Northvolt.
Inom de närmaste dagarna påbörjas nästa etapp då kommunerna kommer att lämna detaljerade svar hur de kan bidra med bra kommunikationer, energiförsörjning, tillgång till hamn, järnväg och annan infrastruktur samt arbetskraft.
Bortsett från att uppfylla kraven måste kommunen också tillåta en snabb byggnadsprocess i form av tillstånd och miljöprövning, säger Carlsson.
– Tiden är viktig, på samma sätt som den var viktig för Tesla när de bestämde att bygga sin fabrik i Nevada. Det var där man bäst kunde garantera att projektet snabbast skulle genomföras, säger Peter Carlsson.
Lars Avellán, som i många år varit industriforskare på forskningsinstitutet Swerea IVF, tycker att det är positivt att Northvolt lyfter en viktig fråga för framtiden.
– På kort tid har elbilsindustrin vuxit extremt fort i Europa. Samtidigt sker fortfarande nästan all batteriproduktion i Asien. En sådan obalans i Europa kan vara farlig ur ett ekonomiskt perspektiv, särskilt om det skulle uppstå ett valutakrig med Asien, säger Avellán.
Däremot står Northvolt inför en rad utmaningar för att planen ska sjösättas fullt ut. Den viktigaste frågan är finansieringen, enligt forskaren.
– Så här långt har projektet finansierats av statliga och överstatliga myndigheter som Energimyndigheten och EU:s innovationsfond Innoenergy samt privata aktörer som Stena och Boliden.
Frågan är hur man får loss de övriga miljarderna i ett bolag som nu inte kan redovisa intäkter, produktion och patent. Det är inte som ett börsbolag som försöker få in några miljoner via en nyemission. Här begär man 40 miljarder kronor, säger han.
Visserligen finns det ett intresse, inte minst inom elbilindustrin, eftersom biltillverkarna själva väntas bli en storkonsument av batterierna. Men en investering från dem lär inte ske utan att de också kräver en viss kontroll i företaget, tror Avellán.
– De skulle inte låta projektet låta leva sitt eget liv. Då är frågan om Carlsson kan driva företaget dit han vill.
En annan fråga är Northvolts val att tillverka litiumjonbatteriet med inslag av mineralen kobolt. Eftersom kobolt på senare tid har blivit dyrare och priskänsligt på marknaden, kan en högre kostnad försvåra framställningen av sådana batterier i framtiden, säger Avellán.