Stanna utanför och tuta så kommer vi ut med de förbeställda blommorna. Det är i korthet det nya koncept som Viviane Obaid, en av ägarna till Blomsterhallen i Uppsala, är först ut i Sverige med att prova.
– Jag såg att en amerikansk blomsterhandel hade drive-thru på alla hjärtans dag och tänkte att idén skulle gå att utveckla här i Uppsala, säger Viviane Obaid.
Istället för en bilkö till en lucka där blommorna delas ut, så har de en tjänst där blommorna förbeställs.
– Tanken är att exempelvis småbarnsmammor, eller pappor, ska slippa leta parkering och ta ut barnet ur bilbarnstolen bara för att kunna köpa med sig blommor då de ska gå bort. På det här sättet slipper de gå ur bilen, säger Viviane Obaid.
Utöver buketter och krukor går det även att beställa plantor, jord eller annat som finns i butikerna.
– Kunderna får skriva vilken tid de vill hämta blommorna. Sedan går de in i butiken och hämtar blommorna eller kör till en speciell p-plats utanför butiken och tutar en gång så kommer vi ut med beställningen till bilen. Det är redan flera som valt att handla på det här sättet, säger Viviane Obaid som tror att även exempelvis pensionärer kan ha nytta av tjänsten.
I vår firar Blomsterhallen 26 år i Uppsala. Under årens lopp har företaget fått många priser och utmärkelser, bland annat blev Viviane Obaid utsedd till årets mest företagsamma person av Svenskt näringsliv 2016 och tidigare har de fått utmärkelse Årets gasell av Dagens industri.
– Jag började som praktikant i butiken på Kungsgatan och för sju år sedan startade vi butiken i Gränbystaden, berättar Viviane Obaid som äger företaget tillsammans med Safian Soultan.
Företaget har nu tolv fast anställda och en del extrapersonal.
Nu väntar blomsterhandlarnas högsäsong med penséer, påskblommor och plantor.
Är det några speciella trender i blomsterbranschen i år?
– Ja, det är alltid mycket trender i färger och former. Just nu är det populärt med mycket eukalyptus i både vanliga buketter och brudbuketter, säger Viviane Obaid.