Butiken kommer bli en del av en större satsning på mat som pågår i Gottsunda centrum. Exakt hur sortimentet i den nya butiken är inte helt klart.
– Vi får testa oss fram. Nu gissar vi lite baserat på erfarenhet men tanken är att vi hela tiden ska anpassa oss efter kunderna. Men det kommer att bli en fullsortimentsaffär med fisk, skaldjur och de konceptprodukter vi har i dag, säger företagets vd, Michael Prising.
Gottsundabutiken ska fungera som ett komplement till butiken i city.
– Vissa har trott att vi ska stänga butiken i Saluhallen, men så är det inte. Vi ska alltid ha en flaggskeppsbutik i city, säger Michael Prising.
Varför valde ni just Gottsunda?
– Gottsunda är ett jättespännande område. Det finns en oerhörd mångfald i närområdet och en närhet till stadsdelar som Vårdsätra och Sunnersta. Vi hoppas kunna närma oss ett nytt kundklientel som uppskattar färska råvaror, säger Michael Prising.
Hur ser du på risken att era båda butiker konkurrerar med varandra?
– Visst kommer vi se en viss kannibalism, men jag tror inte att det gör så mycket. Det är ett sätt för oss att minska kötrycket i city där vi haft problem med långa kötider.
Köket i Gottsunda är betydligt större jämfört med i Saluhallen, 150 kvadratmeter mot med 25 kvadratmeter. Det möjliggör en utökad satsning på catering och färdiglagat.
– Färdiglagat är det som kunderna efterfrågar allra mest. Nu kommer vi gå in ännu hårdare och satsa på mer det, säger Michael Prising.
Den nya butiken innebär ett antal nyanställningar för företaget.