Flera mindre butiker har på senare tid stängt i Uppsalas stadskärna.
Farhågor finns för att handeln i stadskärnan ska dö ut, men några sådana tecken finns inte anser bland andra Lisa Thörn vd för Uppsala citysamverkan. Hon har i dagarna skickat ut en fråga till butiksägarna för att få en bild av hur julhandeln gått för dem.
– Det är klart att det är tufft i januari för många, men det finns ingen generell oro. När något läggs ner kommer det in nya verksamheter, säger Lisa Thörn som nämner att bland andra modebutiken Blanco nyligen har öppnat på Svartbäcksgatan.
Även Sara Rääf på fastighetsbolaget Vasakronan, som äger en stor del av lokalerna i city, verkar lugn.
Enligt henne går exempelvis Alewalds så bra just nu att de kommer ta över Trolltygs lokal på Östra Ågatan för att bland annat utveckla sitt barnsortiment.
– Jag förstår att folk kan bli oroliga om de ser att en lokal står tom, men det finns ofta en förklaring till varför det är så. Vi försöker informera så många som möjligt om våra planer, säger Sara Rääf.
Exempelvis vid före detta Riksmäklaren på Dragarbrunnsgatan och bredvid Landings på gågatan står nu två lokaler tomma i väntan på ombyggnad.
– Vi har sökt bygglov för att få skapa butikslokaler i gatuplan och kontor en trappa upp. Vid Riksmäklaren behöver vi också tillgänglighetsanpassa ingången innan vi hyr ut lokalerna, säger Sara Rääf.
Till Kicks före detta lokaler på Svartbäcksgatan kommer Indiska att flytta i februari och öppna i mars.
Flera nya kedjor och butiker är också intresserade av att etablera sig i Uppsala.
I Espresso house tidigare lokal i Svava matgallerian kommer exempelvis kedjan Choco Mania att etablera sig.
– Och i lokalen bredvid biografen Royal kommer ett jättetrendigt matkoncept att öppna, en kedja som vi länge velat få hit, men som vi inte får avslöja namnet på än. De öppnar här i sommar, säger Sara Rääf.
Svårast kan det vara för mindre butiker som inte har någon större kedja att luta sig emot, men det finns även exempel på lokala butiker som klarar av att ta upp konkurrensen genom att utveckla sina koncept, utöka den personliga servicen och mobilanpassa sina hemsidor.
– Sammanfattningsvis kan man säga att det finns intressenter till lokaler i Uppsala city, men det är inte alltid det går att hitta rätt läge eller rätt storlek på lokalerna. Därför kan det ibland ta ett tag att hitta rätt lokaler, säger Sara Rääf.