Många handlare blir kvar som postombud

Flera Ica-butiker har valt att säga upp sitt åtagande som Postombud. Men i Uppsala vill handlarna ha kvar sina avtal.

Foto: Anders Jagemo

Näringsliv2019-01-23 09:00

I veckan valde 15 butiker inom Ica-koncernen att säga upp sina avtal med Postnord. Bakgrunden är platsbrist och ökad arbetsbelastning för personalen.

Men i Uppsala är de handlare som UNT varit i kontakt med relativt nöjda med sina avtal och känner inte till någon här som tänkt hoppa av.

– Det är en bra service för kunderna och området. Många är nöjda med att slippa åka till andra sidan stan för att hämta ut sina paket, säger både Fredrik Brunnberg, köpman på Luthagens livs och Johan Larsson, butikschef på Ica Supermarket i Tunabackar.

Fast särskilt lönsamt är det inte för butikerna att ha hand om paketutlämningen.

– Nej, vi skulle exempelvis kunna göra något annat på den yta som vi idag avsätter åt alla paket. Så visst funderar man ibland på lönsamheten i upplägget, för varför släpper Postnord annars en verksamhet som de kan ha själva? säger Fredrik Brunnberg.

Johan Larsson säger att de också har det ganska tufft kring Black Friday och jul, men att de tycker fördelarna med att ha den här servicen överväger nackdelarna.

– Visst är det tufft ibland. Till jul brukar vi få bygga upp extrahyllor på lagret. Men så här års är det inga problem. Jag tycker att samarbetet med Postnord är bra. Tidigare var antalet postnummer och hushåll ojämnt fördelat på butikerna, men nu har de lyckats jämna ut det så att det fungerar mycket bättre, säger Johan Larsson.

Julia Spector, presschef på Postnord, är inte orolig efter avhoppen, som hon säger brukar ske varje gång när avtalen ska skrivas om.

– Avtalen med butikerna skrivs om vart tredje år. Det var nu dags att skriva om kontrakten och i samband med det valde några butiker att inte skriva nya kontrakt, medan några nya kom till, säger Julia Spector.

Samtidigt håller hon med om att en del butiker, främst inne i storstäderna, bland annat har fått ont om plats i takt med att e-handeln och antalet paket ökat.

– För att möta den ökande e-handeln öppnade vi förra året 140 nya ombud i landet. Vi hade också 70 extra ombud under julhandeln, säger Julia Spector.

Postnord tittar nu också på olika lösningar för att ytterligare öka ombudsnätet.

– Ett sätt kan vara att inleda nya typer av samarbeten som det vi har med fastighetsägaren Atrium Ljungberg i Gränbystaden.

Som UNT tidigare rapporterat invigdes i våras en självbetjäningsstation i Gränbystaden. Stationen består av 120 skåp som laddas med paket. Kunderna får ett meddelande när deras paket finns tillgängligt. Därefter kan de hämta paketet och öppna skåpet med hjälp av en personlig kod.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!