I våras startade satsningen Uppsala Product Market Fit (UPMF) där privatpersoner kan få tjänster värda upp till 50 000 kronor för att testa en affärsidé.
– Det går att söka fram till mars i år och vi ser gärna att fler tar chansen. Syftet är att bidra till att fler tar chansen att starta företag, främst i Uppsala län, säger projektledaren Anna Bondeson.
En av dem som sökt och fått finansiering är Uppsalabon Natalia Urbanska. Hennes affärsidé Hello colic, är en stöttande och utbildande app som ska hjälpa föräldrar till barn som har kolik. Appen ska också kunna användas i kontakten med sjukvårdens barnavårdscentraler.
– Vår son hade kolik i sex månader och vi fick dålig hjälp, säger Natalia Urbanska som tänkte att någon borde åtgärda problemet.
Att se sitt barn ha väldigt ont och höra honom skrika varje dag tog på familjens krafter.
– Det går inte att beskriva hur hemskt det är. Man börjar även tänka på vad andra ska tycka om att barnet skriker hela tiden, samtidigt går det inte att trösta ett barn som har kolik, säger Natalia Urbanska.
I hennes app ska föräldrar bland annat kunna logga skrik och göra ett koliktest för att bekräfta koliken.
– Att bara få bekräftat att det handlar om kolik är en lättnad. Men det är viktigt att även ha en personlig kontakt med en BVC-sköterska, bland annat för att utesluta att det handlar om något annat, säger Natalia Urbanska.
Hon säger att det finns mycket forskning om kolik, som är en medicinsk diagnos.
– Trots det finns många desperata föräldrar därute som inte får tillräckligt med stöttning och kommer vilse i informationsflödet. Därför samarbetar jag med forskare så att allt i appen är evidensbaserad information, säger Natalia Urbanska.
Hon har genom UPMF-projektet fått hjälp med att bygga den första prototypen och att göra en marknadsundersökning bland föräldrar och BVC-sjuksköterskor.
– Det är lätt att ha en affärsidé, men svårt att genomföra den själv. Att jag fått den här starthjälpen har varit avgörande för att jag skulle komma igång och för att så tidigt få bekräftat att en sådan här app behövs, säger Natalia Urbanska som även fått hjälp av Drivhuset, Almi och Innovation Akademiska samt deltagit i UIC:s affärsutvecklingsprogram UIC Business Startup.
Anna Bondeson säger att det vanligaste misstaget är att folk börjar utveckla sin produkt för tidigt.
– Oftast kostar det mycket att utveckla en produkt. Därför är det viktigt att verkligen förstå användarna först, vilket man kan göra genom exempelvis en marknadsundersökning, säger Anna Bondeson.