Han tog tåget till jobbmöte i Holland

Det är både bekvämt och mer effektivt att resa med tåg i jobbet än jag trodde. Det säger Uppsalabon Jakob Hammarbäck som försöker resa fossilfritt.

Jakob Hammarbäck

Jakob Hammarbäck

Foto: Läsarbild

Näringsliv2019-04-15 16:55

Det hela började under ett samtal med chefen som nyligen anslutit sig till organisationen ”We stay on the ground”.

– När jag svarade att jag kan tänka mig göra mina arbetsresor fossilfritt sa chefen att jag kunde börja med en resa till Eindhoven i Nederländerna, säger Jakob Hammarbäck som arbetar på elbilspoolen MoveAbout.

Företaget har flera kontor och elbilsprojekt i Sverige och Norge samt är med och driver ett EU-projekt med partners runtom i Europa.

Jakob Hammarbäck är medveten om att det kan vara svårt att göra alla företagsresor flygfria, men tror att många fler skulle kunna byta flyget mot mer fossilfria resor.

– För mig är det enkelt att välja tåget eftersom vi har många tågförbindelser här i Mälardalen, säger Jakob Hammarbäck som även har med sig en hopfällbar cykel på resorna.

Eindhoven är en av de mest besvärliga destinationerna att nå från Sverige. Ändå blev Jakob Hammarbäck positivt överraskad över hur det var att resa dit med tåg.

– Resan tog 40 timmar varav mötet bara varade i fyra timmar. Men då bokade jag in flera andra kundmöten på vägen, vilket inte hade varit möjligt under en flygresa.

Jakob Hammarbäck tycker också att han mådde bättre av att åka tåg.

– Jag kunde jobba stora delar av resan, men kunde också koppla av, säger Jakob Hammarbäck som köpte ett interrailkort för fem dagar.

Han tycker inte det var krångligt att få ihop alla byten och biljetter från olika länders tågbolag.

– Nej, eftersom många europeiska länder följer EU:s standard för kollektivtrafikdata så är det lätt att planera i Google maps. Men om man inte ska åka till några större städer dit det går många direkttåg så är det bra att boka genom en resebyrå. Ett annat tips är att ta nattåg minst en natt.

På MoveAbout, som på många andra företag, diskuterar de fortfarande vilken policy de ska ha. Frågan är om de helt ska sluta flyga till sina europeiska möten som handlar om fossilfria transportsystem, eller om de ska ta tåget ena vägen och flyga den andra.

– Nästa gång ska jag föreslå för projektgruppen att vi tar möten i de städer som är lättast att nå med tåg, säger Jakob Hammarbäck som även tycker det är bra att företagare som tvingas resa med flyget nu föreslår mer effektiva sätt att skynda på utvecklingen mot fossilfria energislag.

LÄS MER HÄR: "Inför grön bonus för att motverka flygskam"

– Jag tycker att det är jättebra initiativ. Ju mer det investeras i exempelvis sol- och vindkraft desto mindre lönsamma blir investeringar i kol och olja, säger Jakob Hammarbäck som dock är trött efter resan.

- Jag tog bara ett nattåg. På en sådan här lång resa skulle det ha varit bättre att boka två nattåg, säger han.

Fotnot: Tåget släpper ut mindre koldioxid än flyget, men är inte heller det helt fossilfritt eftersom mycket av elen i andra delar av Europa kommer från fossila källor som kolkraft.

Reste med interrailkort

Jakob Hammarbäck köpte ett interrailkort för fem dagar. Totalt kostade hans resa 3 500 kronor inklusive platsreservationer, ett nattåg och lokal kollektivtrafik.

Interrailkort gäller i hela Europa, utom Baltikum, Vitryssland, Ukraina och Ryssland.

Ungdomskorten gäller upp till 27 år. I familjekort åker två barn under 12 år gratis.

Det finns sju olika varianter med olika reslängd och resdagar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!