Tidningen besöker Coop en hektisk dag då solpanelerna, som upptar en yta av drygt 1 500 kvadratmeter, ska besiktas. Vattenfall kommer också att byta mätare så att man kan sälja elen ute på nätet, utifall det blir överskott.
– Vi ska kunna tjäna pengar, det är också grundtanken, säger Tord Lissel, energistrateg på Coop.
Solcellerna har enligt uppgift en elproduktionskapacitet motsvarande en årlig energiförbrukning för 20– 25 medelstora villor, eller för att köra 115 000 mil med en elbil. Solpanelerna täcker 15 procent av butikens total energiförbrukning.
– Solpanelernas elproduktion ska gå till butikens el för bland annat belysningen och kylmaskinerna.
Det är fastighetsägaren Storebrand tillsammans med Coop som investerar i solpanelerna. Genom solpanelerna räknar Coop med en lägre förbrukning på 230 000 kilowatt per år, vilket motsvarar nästan lika mycket pengar årligen.
Peter Almgren, butikens nya chef i Märsta, är stolt över att butiken är en av de Coopbutiker som har tillgång till solpaneler.
– Det känns otroligt kul. Vi har ju fått efterfrågan från kunder om solpaneler och laddstolpar och sådant eftersom vi har en stark miljöprofil inom Coop, säger Peter Almgren.
Stora Coop på Västra bangatan 2 i Märsta har funnits sedan 2006. Affären har cirka 70 anställda och har en säljyta på 2 700 kvadratmeter.
Förutom solpanelerna har butiken också satsat på samarbete med biodlare som en del av butikens miljösatsning.