E-handeln växer sig allt starkare. Under 2016 hade svensk e-handel en tillväxt på 16 procent enligt Postnords nya e-barometer. Nu har en ny prenumerationstjänst lanserats för att lokala butiker ska kunna nå ut på nätet. Företaget My Mall har lanserat en samlad e-butik som företagare kan köpa in sig på för en månatlig kostnad. Där kan de ladda upp bilder och information om sina produkter, och när konsumenter beställer en vara från hemsidan läggs den undan i butiken för upphämtning.
– Tanken är att stödja lokala butiker att ta det stora steget ut på nätet. Alla samlas i en slags Uppsaladatabas med hela det unika lokala utbudet, säger Henrik Ramstedt, marknadschef på My Mall.
Enligt honom är orsaken bakom initiativet svenskarnas förändrade konsumtionsmönster.
– Köpresan i dag börjar i soffan där man tittar på och jämför produkter och priser, och sedan kan köpresan ta olika vägar. Antingen köper man produkten direkt och får den hemskickad, eller så går man och köper den i butik. Men om inte produkten går att hitta från soffan missar man konsumtionsprocessen som den ser ut i dag.
Sedan december har 24 butiker i Uppsala och dess kranskommuner anslutit sig till e-butiken. Men de företagare som anslutit sig till tjänsten och som UNT har varit i kontakt med upplever att intresset från konsumenterna varit svalt än så länge.
Tjänsten finns i dagsläget i ett tiotal kommuner, och tanken är att man under året ska lansera den i ytterligare 50 kommuner.