Specialbehandlad sand för att motverka att konstgräsplaner fryser, virusfria syrsor för matproduktion och ny läkemedelsteknik finns bland de nya affärsidéer som antagits av företagsinkubatorn och acceleratorn UIC (Uppsala Innovation Centre).
– Företagen och teamen kommer under våren bland annat att arbeta med att verifiera att deras affärsidé har marknadspotential och att bygga ett konkurrenskraftigt företag, säger Peter Funning, programchef på UIC.
Utgångspunkten är att de startups som väljs ut ska ha innovativa affärsidéer som går att utveckla i större skala.
Under våren körs två program: UIC business startup och UIC business build.
– UIC business startup gör det möjligt att gå från affärsidé till kund på tre månader. Deltagarna arbetar med att tidigt verifiera att det finns kunder och att deras produkt eller tjänst löser ett verkligt problem hos kunden, Vedrana Ilic.
UIC Business Build vänder sig istället till redan startade bolag, eller till startups på väg mot bolagisering. Deltagarna får lära sig mer om affärsutveckling, finansiering, marknadsföring och hur man bygger en plan för att nå framgång.
– Deltagarna får också träna på att pitcha sin affärsidé inför framtida möten med exempelvis kunder eller investerare samt får stöd från UIC-partners från näringslivet.
Och idéerna från dem som sökt programmet flödar i år. Allt från certifieringsverktyg inom hästskötsel till en flytande energiplattform och diagnosverktyg för effektiv smärtbehandling finns bland de 23 affärsidéerna som nu får en chans att ta sig ut på marknaden.