Den som gillar läckert lackerade lastbilar, topptrimmade motorer och skickliga racerförare vet förmodligen om att Lunda Truckmeet pågår i helgen vid Lunda flygfält mellan Gimo och Alunda. UNT var på plats under lördagen och kunde konstatera att utöver mullrande motorer, doft av bränt gummi och dånande 50-talsrock fanns en stark gemenskap folk emellan.
– Man har ju ett gemensamt intresse och så träffar man vänners vänner. Det blir mycket dösnack, och så några pilsner på kvällen, sa Rickard Eckerman från Faringe som är lastbilschaufför till yrket och uppskattade evenemanget.
Innan han åkte till Lunda Truckmeet hade han stått och handtvättat och putsat sin lastbil i fyra timmar, för att få den skinande blank.
– Sedan var det spöregn på vägen hit! Då var det bara att spola av den igen när jag kom fram.
Anna Skalmark från Gottröra har kört lastbil i 16 år, och aldrig ångrat sitt yrkesval.
– Det var en flickdröm. Jag har alltid tyckt om stora bilar, och i dag är det fler och fler tjejer som dyker upp som lastbilschaufförer.
Hur mycket publik som var på plats vid Lundafältet under lördagen är svårt att säga, men åtskilliga hundra bilar var parkerade på gräsytan vid flygfältet vid 13-tiden och det fylldes på mer och mer. Åkersbergabon Caroline Lifvendahl, med 1,5 årige sonen Alvin, kom till Lundafältet med släktingarna Anna Lifvendahl och Maja Lifvendahl, 4 år, från Sollentuna.
– Det är kul att vara här och kolla på alla bilar, sa Anna Lifvendahl som för egen del har en Cheva Pickis av årsmodell 1988 som hon brukar meka med.
Dottern Maja Lifvendahl såg inte minst fram emot att se pappas vita Scanialastbil på utställningen. Men hon kände förstås till att det fanns både raggarbilar och racerbilar vid Lundafältet också.
Pierre Wärn från Norrtälje körde laglig streetrace-tävling för första gången, med sin ombyggda Mercedes SLK 32 som hade över 600 hästar under huven. Sträckan på 402 meter hade han som bäst klarat av på 12,01 sekunder när UNT växlade några ord med honom. Han hoppades putsa tiden under nästa lopp.
– Det är kul att vara här och köra. Annars är det svårt för oss som håller på med motorsport, det finns nästan ingenstans att vara.
En vanlig synpunkt som Pierre Wärn brukar få höra gäller utsläppen från bilarna.
– Visst finns det miljöfarliga ämnen. Men man måste få ha sin hobby ifred. Om folk visste hur mycket tid och pengar som läggs ned på det här skulle de nog ha mer förståelse.