Volvo V70 T6

I mer än ett decennium har den varit Sveriges folkkäraste bil. Frågan är om Volvos lojala kunder följer med när helt nya V70 lanseras? Den bjuder på fler hästkrafter, mer lyx och flärd - men med avskräckande en prislapp.

Volvo fortsätter att skapa bilvärldens kanske bästa förarplatser och har heller inte fallit undan för teknikraseriet.

Volvo fortsätter att skapa bilvärldens kanske bästa förarplatser och har heller inte fallit undan för teknikraseriet.

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2007-05-23 00:01
Trots att marknaden börjar ställa krav på mindre och energisnålare bilar tror man hos Volvo att nya V70 kommer att kunna behålla greppet om de svenska bilköparna. Försäljningsmålet ligger på 75 000 bilar nästa år och redan börjar orderböckerna bli fulla. Först i höst levereras de första bilarna till kunder, men vi har provkört redan nu.
Bland nyheterna kan noteras att Volvo V70 nu för första gången får sexcylindriga motoralternativ, som knappast kommer att bidra till lägre bensinförbrukning och mindre utsläpp av växthusgaser. En på 238 hk och en turboladdad på hela 285 hk. Svenska köpare kommer också att erbjudas en E85-motor på 145 hk. Fast den verkar ha tillkommit under galgen efter Saabs överraskande säljframgångar. Motorn är fyrcylindrig och inlånad från Ford.

Den sexcylindriga motorn är visserligen utvecklad i Skövde men tillverkas hos Ford i Storbritannien. Den klassiska Volvo-femman på 200 hk finns dock kvar och produceras än så länge i Skövde, precis som de två femcylindriga dieslarna på 163 respektive 185 hk.
Nya V70 har växt på alla ledder vilket främst märks i baksätet, som var föregångarens svaga sida. Baksätet kan nu också fällas i en 40/20/40-delning. Barnfamiljen kan dessutom få tillgång till en världsnyhet i just baksätet: dubbla inbyggda barnkuddar som kan justeras i två steg.
Det glidande lastgolvet bak döljer ett lastutrymme som låses när bakluckan stängs.

Den nya bilen byggs på en koncerngemensam arkitektur inom Ford-familjen och delar därmed teknik med bland annat nya Ford Mondeo och Ford S-Max. Fler syskonbilar lär dyka upp.
Vid provkörningstillfället finns bara de två toppmodellerna tillgängliga - T6 och D5. Med den turboladdade bensinsexan som drivkälla får bilen också fyrhjulsdrivning och automatlåda som standard. Det ger en bil med överflödig prestanda, utmärkta köregenskaper och imponerande åkkomfort. Men välj bort de allra värsta däck- och hjuldimensionerna eftersom vägljudet blir påfrestande när allt annat är så tyst.

Samtidigt med nya V70 introduceras också en helt ny XC70, som dock kommer att erbjudas med bara två motoralternativ: 3,2-literssexan utan turbo och D5:an. Favoritmotorn 2,5T utgår. Hur tänkte man då?
Förmodligen kommer nya V70, med XC70 som extra krydda, att hålla ställningarna som Sveriges folkbil i ytterligare några år - trots kritiken mot att vi kör för stora bilar - och förmodligen dövar vi samvetet genom att välja etanolmotorn, som kommer i november.
Den som däremot väljer T6-modellen får räkna med höga kostnader och ett fallande andrahandsvärde. Volvos sexor har aldrig varit någon succé i begagnatledet.

FAKTA

Pris: 407 900 kr
Bränsleförbrukning: 11,2 l/100 km
Utsläpp CO2: 267
Motor: 6-cylindrig tvärställd radmotor med bränsleinsprutning, 2 953 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler med variabla öppningstider per cylinder. Turbo. Effekt 285 hk (210 kW) vid 5 600 varv/min, vridmoment 400 Nm vid 1 500 varv/min.
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framvagn med fjäderben, bakhjulsupphängning med multilänk och skruvfjädring, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 482, bredd 186, höjd 155, axelavstånd 282, markfrigång 14 cm. Tjänstevikt 1 815 kg. Maxlast 595 kg. Bagage 555-1 600 liter. Släpvagnsvikt 2 000 kg.

Konkurrenter i klassen:
Saab 9-5 Aero 2,3T, BMW 530 Xi, Audi A6 3,2 FSI Quattro, Mercedes E350 4-M.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!