Volvo V60 är en sportig packåsna

UNT PROVKÖR. Nya Volvo V60 har goda möjligheter att bli en bästsäljare. Inte i kraft av utrymme, men den är kul att köra, har hög säkerhet och är lagom stor när allt fler söker en mindre bil. De sportiga formerna ger extra poäng.

Foto: Lennart Pettersson

Motor2010-09-04 12:00

Volvo har inte haft någon kombi i den här storleken tidigare. Den förra 60-serien bestod enbart av sedanmodellen. Många söker en mindre bil, men vill ha stor flexibilitet och alla praktiska fördelar med en kombi. Här passar nya V60 in mycket väl. Jämfört med V50 är V60 marginellt större i bagaget, men 40 000 kronor dyrare. Klivet upp till V70 är bara cirka 15 000 kronor. Det blir intressant att se hur Volvokunderna ställer sig till det.

Nya V60 är elegant i linjerna och är jättekul att köra vilket gör bilen mycket attraktiv. Det mesta i bilen känns igen från sedanmodellen S60. Men det är skuffen som är den stora skillnaden och här har Volvo lagt stor möda på att göra bagageutrymmet lättlastat och smart. Vikten har ökat med 45 kilo.
Direkt måste jag påpeka att bagageutrymmet inte är så generöst som i V70 - av lättförklarliga skäl. Men i jämförelse med konkurrenterna står sig V60 mycket bra med 1 241 liter, om baksätet fälls helt.

Baksätet kan fällas i tre sektioner (40/20/40), vilket gör lastmöjligheten mycket flexibel. Och hela lastrumsgolvet blir plant när baksätets ryggstöd fälls. För att få med riktigt långa prylar kan även högerstolens ryggstöd fällas fram.
På samma sätt som i S60 har chassiet satts en aning hårt som standard, men som tillval finns Volvos självjusterande aktiva chassie Four-C för en mer personlig upplevelse.
Styrningen är exakt och jobbar snabbt och den sexväxlade manuella lådan gör att bilen känns kvick och aktiv, men den erbjuder också en avkopplande färd.
Den fina styrningen kan förklaras av ett nytt system som bromsar bilens inre drivande hjul, samtidigt som det yttre får mera kraft vid kurvtagning.

Säkerhetsmässigt flyttade Volvo fram positionerna i den här modellen rejält med S60 genom att som standard ha City Safety, som är en extra trygghet vid kökörning. I farter under 30 kilometer kan bilen själv bromsa till stopp, om inte föraren skulle vara på alerten.
Fotgängarskyddet är uppgraderat genom tillvalet med kameran som identifierar fotgängare och kan utan förarens påverkan bromsa till stopp. Det systemet kostar extra.

FAKTA Volvo V60 D3

BETYG: 4 av 5 fyrar
RESULTAT: 43 av 50 poäng

ALLMÄNT 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg): 1 737
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg): 1 600/1 320
Drivning: Fram
Växlar: M6
Cylindrar/volym/drivmedel: 5/1 984/Diesel
Maxlast (kg): 440

PRESTANDA 7 av 8 poäng
Effekt (hk): 163
Vridmoment (Nm/varv): 400/1 400
0-100 km/t på (sek): 9,4
Vändcirkel (m): 11,9

KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak: 40/20/40
Ställbar ratt: Längd/Höjd
Bagageutrymme (lådliter): 430/557/1 241
Luftkonditionering: ECC
Styrservo: Elektrohydraulisk

SÄKERHET 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar/krockgardiner: Ja/Ja
Fästen barnstol: Isofix
Antisladdsystem: Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak): Ja/Nej

MILJÖ 3 av 4 poäng
CO2 (gr/km): 144
Bränsleförbrukning (l/100 km): 5,5

EKONOMI 7 av 8 poäng
Pris på gatan (kr): 290 000
Skatt (kr): 2 697
Serviceintervaller (mil/år): 3 000/1
Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 2/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat): 6 090
Strålkastare (kr, komplett): 3 800

PLUS
Snygg kombi med mycket bra väghållning och hög säkerhet.

MINUS
Ingen miljömotor och inte den rymligaste packåsnan.

Tre av de vassaste konkurrenterna

Audi A4 Avant 2,0 TDI
302 200 kronor.
Premium, men med några år på nacken.

BMW 3-serie Touring 320d
307 200 kronor.
Svår konkurrent med samma utrymmen i bagaget.

Mercedes C220 CDI
363 900 kronor.
Jämbördiga i utrymme, men kvalitén känns bättre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!